Voor een witte achtergrond: | PNG | EPS | |
Voor een zwarte achtergrond: | PNG | EPS |
De manier waarop je met bezoekers praat is minstens zo belangrijk als de inhoud. Wij helpen bij het vastleggen van je tone of voice in een copy guide. Dit document is het uitgangspunt voor alle teksten en een handleiding voor iedereen die teksten schrijft of beoordeelt. Je vindt er voorbeelden, richtlijnen en uitleg over de manier waarop je online praat.
De tone of voice van een merk of dienst wordt vaak onderschat, waardoor veel bedrijven en organisaties hun bezoekers precies op dezelfde manier aanspreken. De meeste succesvolle bedrijven doen dat anders: hun product of dienst is anders, hun service is anders én ze klinken anders. In reclames, maar zeker ook online. Het is belangrijk dat je tone of voice bij je merkwaarden past en herkenbaar is, zodat je niet inwisselbaar bent. Met subtiele tekstveranderingen kun je hiervoor zorgen.
Als bedrijf of organisatie krijg je steeds meer middelen, kanalen en platformen om een gesprek met klanten aan te gaan. Denk aan webcare, social media, een webite, maar ook e-mails en chatsessies met klanten. Niet zo gek dat er een wildgroei aan teksten ontstaat als nergens de standaard beschreven staat. Heb je het gevoel dat er meerdere schrijfstijlen worden gebruikt? Tijd voor een copy guide.
Voor de juiste merkbeleving kun je met webdesign en fotografie ver komen. Ze geven je website gezicht en sfeer. Toch zijn ze een stuk minder flexibel dan tekst. Woorden kun je onbeperkt afwisselen en bijstellen: ze bepalen hoe je overkomt. Tekst is een simpel, relatief goedkoop en low-tech middel om je merk neer te zetten. Bij het opstellen van een copy guide nemen we eerst samen je merkwaarden, tone of voice, het doel en de opzet van de copy guide door.
Een copy guide wordt opgesteld door een van onze copywriters. Hij of zij overlegt het liefst met bijvoorbeeld een communicatiemedewerker vanuit de organisatie, om zaken af te stemmen en bronmateriaal te verzamelen.
Het uitwerken van een copy guide kan in principe overal. De copywriter werkt hier meestal vanuit kantoor aan, maar kan op verzoek ook op locatie werken.
Een copy guide zorgt voor een goede basis en geeft iedereen binnen het bedrijf houvast bij het schrijven van teksten. Op die manier kan je tone of voice consequent en overal toegepast worden, tot in alle uithoeken van je site: bevestigingsmails, instructies, routebeschrijvingen en zelfs foutmeldingen. Een copy guide is een levend document: er wordt niets in beton gegoten. Door regelmatig een review uit te voeren wordt de toon van je bedrijf of organisatie steeds duidelijker en consistenter.
Wil je meer weten over onze werkwijze en ben je benieuwd naar wat wij voor jouw project kunnen betekenen?
Rick le Roy (rick@unitid.nl, 06 46 28 20 96) of
Matthijs Collard (matthijs@unitid.nl, 06 28 12 66 97)