Op zoek naar ons logo?

Voor een witte achtergrond: PNG EPS Logo landscape
Voor een zwarte achtergrond: PNG EPS
Download alle logo's
Interviewing

Interviewing

Methode in de THINK fase

Graag interviewen we gebruikers om inzicht te krijgen in hun taken, eisen en wensen. Nog liever zien we het gedrag zelf bij de gebruiker thuis of op hun werk en nemen we een ‘Contextueel Interview’, ook wel ‘Contextual Inquiry’ af. Lees hieronder waarom we interviewing inzetten, wanneer in het proces, wie hierbij betrokken zijn en waar en hoe het wordt uitgevoerd.

Voor inspiratie en goede argumenten voor design beslissingen

De gebruiker spreken en bezig zien zorgt voor empathie en inlevingsvermogen. En dus voor een beter ontwerp. Doordat bij UNITiD de ontwerpers zelf ook het onderzoek doen, dienen de bevindingen direct als inspiratie en input voor het ontwerp. Bovendien is er minder discussie nodig bij het nemen van beslissingen binnen het ontwerpproces, omdat iedereen kan kijken vanuit dezelfde gebruiker. Onderzoek doen kost een beetje tijd, maar levert veel op.

Als start van een project

In de THINK fase kan interviewen een goed vertrekpunt zijn van het project. Voordat we gaan ontwerpen willen we namelijk weten voor wie we gaan ontwerpen; wat zijn de gewoontes, behoeften, gevoelens en overtuigingen van de eindgebruiker.

Met echte eindgebruiker en twee ontwerpers van UNITiD

We interviewen geen grote groepen gebruikers, maar genoeg om 80% van de informatie te weten te komen. Voor een homogene groep gebruikers zijn dat 3 mensen, anders 5 tot 7. Bij voorkeur zijn dit contacten van de opdrachtgever; echte eindgebruikers. Een interactie ontwerper neemt de interviews af, een visual designer gaat mee om te notuleren. Dit zijn ook de ontwerpers die het ontwerp hierna zullen oppakken, zodat de kennis en inspiratie direct in de hoofden van de juiste mensen zit.

Het liefst in de context

We nemen de interviews het liefste af in de gebruikelijke omgeving van de testpersonen. Hier kunnen mensen voordoen wat ze doen en hoeven ze niet te speculeren. Deze vorm van kwalitatief onderzoek doen geeft een diepe en rijke kijk op wat mensen werkelijk doen en waarom ze dat doen.

Op een snelle en effectieve manier

Voordat we het veld in gaan bedenken we wat we te weten willen komen, wie we willen interviewen, hoeveel mensen en wat de locatie moet zijn.
De opmerkingen van de respondenten en onze bevindingen noteren we per gebruiker op post-its. Direct na elk interview bespreken we wat we het meest opmerkelijk vinden.

Veel post-its geordend op een grote wand

Aan het eind analyseren we de resultaten van het interview en plaatsen alle post-its op een grote wand om naast de opmerkelijke en inspirerende punten ook het grote plaatje te zien. We maken hier geen grote rapporten van, maar vertellen de opdrachtgever liever kort en bondig wat de grote lijnen en opmerkelijkheden waren, wat verbeterd kan worden en waar kansen liggen.

Meer methodes

Scope sessie

Wat is belangrijk en haalbaar binnen het project

Schetssessie

Samen brainstormen, schetsen en elkaar inspireren

Copy scan

Goede, aansprekende en leesbare teksten zijn onmisbaar voor online producten en diensten. Bij een copy scan toetst een copywriter bestaande teksten op verschillende onderdelen.

De 3 fases

THINK FASE

Onderzoek naar de doelgroep,
de bedrijfsdoelen en technische
mogelijkheden

Leer meer

MAKE FASE

Van idee naar concept,
testen met gebruikers
en technischeontwikkeling

Leer meer

LEARN FASE

Analyseren van het product
en inspelen op nieuwe
inzichten

Leer meer

Geïnteresseerd?

Wil je meer weten over onze werkwijze en ben je benieuwd naar wat wij voor jouw project kunnen betekenen?

Neem contact op met

Rick le Roy (rick@unitid.nl, 06 46 28 20 96) of
Matthijs Collard (matthijs@unitid.nl, 06 28 12 66 97)

© UNITiD 2017  Algemene voorwaarden | English | Event kalender