Op zoek naar ons logo?

Voor een witte achtergrond: PNG EPS Logo landscape
Voor een zwarte achtergrond: PNG EPS
Download alle logo's
Nano testing

Nano testing

Methode in de LEARN fase

Een nano test, ook wel bekend als usability test, gebruikerstest of lean user research, kan ingezet worden in de THINK, MAKE én LEARN fase; een snelle test met gebruikers geeft op elk moment in het proces waardevolle inzichten. Lees hieronder de voordelen van het inzetten van een nano test in de LEARN fase, wie hierbij betrokken zijn en waar en hoe deze test wordt uitgevoerd.

Om mogelijkheden voor verbetering en optimalisatie voor het nieuwe product te ontdekken

Nano testen is een effectieve, snelle en beproefde onderzoeksmethode om (knel)punten van het product en motivaties van de gebruiker te achterhalen door een aantal gebruikers tijdens interactie met het product taken uit te laten voeren en te observeren. In de LEARN fase kan een nano test worden ingezet om te kijken hoe het nieuwe product wordt ontvangen en begrepen en waar mogelijkheden liggen voor verbeteringen en/of optimalisaties.

Als het nieuwe product live staat

We hebben het hier over nano testen in de LEARN fase, maar een nano test kan ook worden uitgevoerd in de THINK of MAKE fase. In de LEARN fase kan een nano test worden uitgevoerd wanneer het nieuwe product live staat.

Door het doorlopen van toptaken tijdens een-op-een interviews

We testen de toptaken of specifieke andere taken van de gebruikers binnen het ontwerp. We zetten onze hypotheses op papier en gebruiken de test om ze te toetsen. De test is kwalitatief; we verzamelen rijke data die niet in cijfers is uit te drukken. Er wordt een-op-een met elke respondent getest, zodat we direct kunnen vragen naar het ‘waarom’ van een bepaalde actie.

Met eindgebruikers, een UNITiD facilitator en bij voorkeur de klant

Het liefst testen we met echte gebruikers, die zo dicht mogelijk bij de doelgroep staan. Samen met de klant maken we een plan hoe we deze respondenten gaan vinden. Op de testdag voeren wij de test uit en zorgen dat alles voorbereid is en klaar staat. We vragen de klant om live mee te kijken, zodat hij invloed uit kan oefenen op de vervolgstappen van het proces.

In ons lab, bij de klant, op afstand of in de gebruikers habitat

We hebben een vast lab, maar ook een mobiel lab. Zo kunnen we een testlab creëren bij de klant of in de gebruikers habitat, bijvoorbeeld bij de gebruiker thuis of in een wachtruimte. Het is ook mogelijk om op afstand te testen.

Een beknopte rapportage met de belangrijkste uitkomsten

Tijdens de nano testdag vindt de prioritering plaats van bevindingen. We verwerken dit in een beknopte rapportage. Hierin worden de eerder genoteerde hypotheses tevens geverifieerd. Optioneel wordt er een presentatie gegeven met de belangrijkste uitkomsten, waarna gekeken kan worden tot welke vervolgstappen wordt overgegaan.

Meer methodes

A/B testing

Een gestructureerde aanpak om de doelen van een website beter te bereiken

Website analytics

Leer de bezoekers van je website kennen en begrijp hun gedrag

Search engine optimalization

Word beter gevonden via zoekmachines

De 3 fases

THINK FASE

Onderzoek naar de doelgroep,
de bedrijfsdoelen en technische
mogelijkheden

Leer meer

MAKE FASE

Van idee naar concept,
testen met gebruikers
en technischeontwikkeling

Leer meer

LEARN FASE

Analyseren van het product
en inspelen op nieuwe
inzichten

Leer meer

Geïnteresseerd?

Wil je meer weten over onze werkwijze en ben je benieuwd naar wat wij voor jouw project kunnen betekenen?

Neem contact op met

Rick le Roy (rick@unitid.nl, 06 46 28 20 96) of
Matthijs Collard (matthijs@unitid.nl, 06 28 12 66 97)

© UNITiD 2017  Algemene voorwaarden | English | Event kalender