Voor een witte achtergrond: | PNG | EPS | |
Voor een zwarte achtergrond: | PNG | EPS |
In de LEARN fase wordt er gewerkt om de website beter te laten converteren. We gaan samen A/B tests, ook wel bekend als split tests, opzetten waarmee we kunnen bepalen welke variant van een webpagina (A of B) beter converteert. Lees hieronder waarom we deze manier van conversie optimalisatie inzetten, wanneer in het proces, wie hierbij betrokken zijn en waar en hoe het wordt uitgevoerd.
Hoe worden meer bezoekers ook klant op jouw website? Door een A/B test uit te voeren kunnen we meten of een beoogde aanpassing het gewenste effect heeft. Via een experiment kun je snel achterhalen of en welke van de 2 varianten beter werkt.
Afhankelijk van de test en de bezoekersaantallen wordt er meestal gewerkt met een testduur van 2 weken. Eerst wordt er een test opgesteld met 1 of meerdere varianten van de pagina. Deze draait gedurende 2 weken, waarop de optimalisatie-software het gedrag van de bezoekers meet. Vervolgens kan geconcludeerd worden of er een variant is die beter presteert dan de huidige versie. Zo ja, dan wordt deze variant geïmplementeerd. Zo nee, dan wordt er geconcludeerd ‘waarom’ en wordt er een nieuwe test opgesteld. Al dan niet op hetzelfde onderdeel van de website.
A/B testen kan je eenmalig doen, maar beter is om een cultuur van verbetering te creëren. Het is niet ongebruikelijk voor organisaties om continue A/B testen te hebben lopen. De ondergrens qua bezoekers is op een gemiddelde website, grofweg, een aantal duizenden per maand op de pagina in kwestie.
De product owner kan het beste bepalen waar de focus van de verbetering moet liggen. UNITiD kan samen met de product owner een goede test formuleren, implementeren en interpreteren.
A/B testen is niet gebonden aan een bepaalde locatie. Degene met de toegang tot de analytics kan de A/B test vanuit zijn eigen werkplek activeren en volgen
Het continue uitvoeren van A/B tests brengt een website naar een hoger niveau. Doordat we stap voor de stap de pagina’s, formulieren, knoppen, etc. verbeteren door te experimenteren en te kiezen voor de beste variant verhoogt het aantal bezoekers dat converteert.
Wil je meer weten over onze werkwijze en ben je benieuwd naar wat wij voor jouw project kunnen betekenen?
Rick le Roy (rick@unitid.nl, 06 46 28 20 96) of
Matthijs Collard (matthijs@unitid.nl, 06 28 12 66 97)