Op zoek naar ons logo?

Voor een witte achtergrond: PNG EPS Logo landscape
Voor een zwarte achtergrond: PNG EPS
Download alle logo's
Nano testing

Nano testing

Methode in de THINK fase

Een nano test, ook wel bekend als usability test, gebruikerstest of lean user research, kan ingezet worden in de THINK, MAKE én LEARN fase; een snelle test met gebruikers geeft op elk moment in het proces waardevolle inzichten. Lees hieronder de voordelen van het inzetten van een nano test in de THINK fase, wie hierbij betrokken zijn en waar en hoe deze test wordt uitgevoerd.

Om voor- en nadelen te ontdekken van het huidige product, van eerste ideeën of van het product van de concurrent

Nano testen is een effectieve, snelle en beproefde onderzoeksmethode om (knel)punten van het product en motivaties van de gebruiker te achterhalen door een aantal gebruikers tijdens interactie met het product taken uit te laten voeren en te observeren. In de THINK fase kan een nano test een startpunt zijn voor een herontwerp van een product, inzicht bieden in de levensvatbaarheid van een nieuw idee, of belangrijke bevindingen opleveren over de concurrent. Het uiteindelijke doel van een nano test komt altijd neer op het verzamelen van feedback om het ontwerp te verbeteren.

Direct met een bestaand product of zodra de eerste ideeën tastbaar zijn

We hebben het hier over nano testen in de THINK fase, maar een nano test kan ook worden uitgevoerd in de MAKE of LEARN fase. In de THINK fase kan een nano test direct worden uitgevoerd met een bestaand product of zodra we onze eerste ideeën hebben omgezet in low-fidelity prototypes.

Door het doorlopen van toptaken tijdens een-op-een interviews

We testen de toptaken of specifieke andere taken van de gebruikers binnen het ontwerp. We zetten onze hypotheses op papier en gebruiken de test om ze te toetsen. De test is kwalitatief; we verzamelen rijke data die niet in cijfers is uit te drukken. Er wordt een-op-een met elke respondent getest, zodat we direct kunnen vragen naar het ‘waarom’ van een bepaalde actie.

Met eindgebruikers, een UNITiD facilitator en bij voorkeur de klant

Het liefst testen we met echte gebruikers, die zo dicht mogelijk bij de doelgroep staan. Samen met de klant maken we een plan hoe we deze respondenten gaan vinden. Op de testdag voeren wij de test uit en zorgen dat alles voorbereid is en klaar staat. We vragen de klant om live mee te kijken, zodat hij invloed uit kan oefenen op de vervolgstappen van het proces. Tijdens de test prioriteren we namelijk direct gezamenlijk de bevindingen, zodat we deze de volgende dag al kunnen doorvoeren.

In ons lab, bij de klant, op afstand of in de gebruikers habitat

We hebben een vast lab, maar ook een mobiel lab. Zo kunnen we een testlab creëren bij de klant of in de gebruikers habitat, bijvoorbeeld bij de gebruiker thuis of in een wachtruimte. Het is ook mogelijk om op afstand te testen.

Een beknopte rapportage met de belangrijkste uitkomsten

Tijdens de nano testdag vindt de prioritering plaats van bevindingen. We verwerken dit in een beknopte rapportage. Hierin worden de eerder genoteerde hypotheses tevens geverifieerd. Optioneel wordt er een presentatie gegeven met de belangrijkste uitkomsten.

Meer methodes

Copy scan

Goede, aansprekende en leesbare teksten zijn onmisbaar voor online producten en diensten. Bij een copy scan toetst een copywriter bestaande teksten op verschillende onderdelen.

Interviewing

In de huid van je gebruiker kruipen

User journey mapping

Ervaring van gebruikers als inspiratie voor een nieuwe toekomstvisie

De 3 fases

THINK FASE

Onderzoek naar de doelgroep,
de bedrijfsdoelen en technische
mogelijkheden

Leer meer

MAKE FASE

Van idee naar concept,
testen met gebruikers
en technischeontwikkeling

Leer meer

LEARN FASE

Analyseren van het product
en inspelen op nieuwe
inzichten

Leer meer

Geïnteresseerd?

Wil je meer weten over onze werkwijze en ben je benieuwd naar wat wij voor jouw project kunnen betekenen?

Neem contact op met

Rick le Roy (rick@unitid.nl, 06 46 28 20 96) of
Matthijs Collard (matthijs@unitid.nl, 06 28 12 66 97)

© UNITiD 2017  Algemene voorwaarden | English | Event kalender