Op zoek naar ons logo?

Voor een witte achtergrond: PNG EPS Logo landscape
Voor een zwarte achtergrond: PNG EPS
Download alle logo's
Scope sessie

Scope sessie

Methode in de THINK fase

Een scopesessie wordt gebruikt aan het eind van de THINK fase. We bepalen hierin de onderdelen waarmee we in de MAKE fase verder gaan. Lees hieronder waarom een scopesessie handig is, wanneer in het proces deze wordt uitgevoerd, wie hierbij betrokken zijn, en waar en hoe deze wordt uitgevoerd.

Om de scope van het project te definiƫren

Afhankelijk van het project gebruiken we een scopesessie om alle mogelijke functionaliteiten, content types of user stories tot een duidelijke, afgebakende set te krijgen die haalbaar is voor de eerstvolgende fase van het project. Daarnaast proberen we met een scopesessie de inhoud van al deze onderdelen voor iedereen helder te krijgen en eenduidigheid te creƫren.

Voordat we de MAKE fase ingaan

Een scopesessie wordt uitgevoerd voordat we de MAKE fase ingaan; nadat we een breed beeld hebben gevormd van de gebruikers, de context, de business en techniek bepalen we waar we de focus op gaan leggen.

Door gezamenlijk te prioriteren

Aan de hand van de door ons voorbereide kaartjes gaan we de functionaliteiten, content types of user stories een voor een bespreken. Hierna gaan we de kaartjes prioriteren. Dit kan spelenderwijs, waarbij we in teams de kaartjes op belang en haalbaarheid waarderen. In geval van scrum leggen we de kaartjes gezamenlijk op volgorde van prioriteit.

Met de klant en UNITiD ontwerpers

Een scopesessie wordt uitgevoerd met maximaal 10 personen. Van de klantzijde nodigen we het liefst meerdere stakeholders uit van afdelingen als marketing, sales en techniek. Van ons zullen er tenminste twee ontwerpers aanwezig zijn die de sessie zullen leiden.

In een ruimte met een grote tafel

Voor een scopesessie hebben we een ruimte nodig met een grote tafel, zodat we alle kaartjes (en dit kunnen er soms wel 100 zijn) op tafel kunnen leggen. Deze ruimte kan zowel bij ons op kantoor zijn als bij de klant.

Gewaardeerde kaartjes en een ruwe scope

Aan het eind van de sessie zijn alle kaartjes gewaardeerd en is er een ruwe scope ontstaan. Wij gaan aan de slag om dit uit te werken tot een duidelijke lijst van requirements in geval van een waterfall project. In geval van een scrum project dient de geprioriteerde lijst als backlog; alle gewenste user stories op volgorde van belang. De scope dan wel backlog dient als leidraad voor het gehele proces.

Meer methodes

Nano testing

Snel, maar effectief testen van een bestaand product of nieuw idee

Copy scan

Goede, aansprekende en leesbare teksten zijn onmisbaar voor online producten en diensten. Bij een copy scan toetst een copywriter bestaande teksten op verschillende onderdelen.

Expert review

Analyse van het bestaande product op gebruikerservaring

De 3 fases

THINK FASE

Onderzoek naar de doelgroep,
de bedrijfsdoelen en technische
mogelijkheden

Leer meer

MAKE FASE

Van idee naar concept,
testen met gebruikers
en technischeontwikkeling

Leer meer

LEARN FASE

Analyseren van het product
en inspelen op nieuwe
inzichten

Leer meer

Geïnteresseerd?

Wil je meer weten over onze werkwijze en ben je benieuwd naar wat wij voor jouw project kunnen betekenen?

Neem contact op met

Rick le Roy (rick@unitid.nl, 06 46 28 20 96) of
Matthijs Collard (matthijs@unitid.nl, 06 28 12 66 97)

© UNITiD 2017  Algemene voorwaarden | English | Event kalender