Voor een witte achtergrond: | PNG | EPS | |
Voor een zwarte achtergrond: | PNG | EPS |
Een nano test, ook wel bekend als usability test, gebruikerstest of lean user research, kan ingezet worden in de THINK, MAKE én LEARN fase; een snelle test met gebruikers geeft op elk moment in het proces waardevolle inzichten. Lees hieronder de voordelen van het inzetten van een nano test in de THINK fase, wie hierbij betrokken zijn en waar en hoe deze test wordt uitgevoerd.
Nano testen is een effectieve, snelle en beproefde onderzoeksmethode om (knel)punten van het product en motivaties van de gebruiker te achterhalen door een aantal gebruikers tijdens interactie met het product taken uit te laten voeren en te observeren. In de THINK fase kan een nano test een startpunt zijn voor een herontwerp van een product, inzicht bieden in de levensvatbaarheid van een nieuw idee, of belangrijke bevindingen opleveren over de concurrent. Het uiteindelijke doel van een nano test komt altijd neer op het verzamelen van feedback om het ontwerp te verbeteren.
We hebben het hier over nano testen in de THINK fase, maar een nano test kan ook worden uitgevoerd in de MAKE of LEARN fase. In de THINK fase kan een nano test direct worden uitgevoerd met een bestaand product of zodra we onze eerste ideeën hebben omgezet in low-fidelity prototypes.
We testen de toptaken of specifieke andere taken van de gebruikers binnen het ontwerp. We zetten onze hypotheses op papier en gebruiken de test om ze te toetsen. De test is kwalitatief; we verzamelen rijke data die niet in cijfers is uit te drukken. Er wordt een-op-een met elke respondent getest, zodat we direct kunnen vragen naar het ‘waarom’ van een bepaalde actie.
Het liefst testen we met echte gebruikers, die zo dicht mogelijk bij de doelgroep staan. Samen met de klant maken we een plan hoe we deze respondenten gaan vinden. Op de testdag voeren wij de test uit en zorgen dat alles voorbereid is en klaar staat. We vragen de klant om live mee te kijken, zodat hij invloed uit kan oefenen op de vervolgstappen van het proces. Tijdens de test prioriteren we namelijk direct gezamenlijk de bevindingen, zodat we deze de volgende dag al kunnen doorvoeren.
We hebben een vast lab, maar ook een mobiel lab. Zo kunnen we een testlab creëren bij de klant of in de gebruikers habitat, bijvoorbeeld bij de gebruiker thuis of in een wachtruimte. Het is ook mogelijk om op afstand te testen.
Tijdens de nano testdag vindt de prioritering plaats van bevindingen. We verwerken dit in een beknopte rapportage. Hierin worden de eerder genoteerde hypotheses tevens geverifieerd. Optioneel wordt er een presentatie gegeven met de belangrijkste uitkomsten.
Goede, aansprekende en leesbare teksten zijn onmisbaar voor online producten en diensten. Bij een copy scan toetst een copywriter bestaande teksten op verschillende onderdelen.
De manier waarop je met bezoekers praat is minstens zo belangrijk als de inhoud. Een copy guide is het uitgangspunt voor alle teksten en een handleiding voor iedereen die teksten schrijft of beoordeelt.
Wil je meer weten over onze werkwijze en ben je benieuwd naar wat wij voor jouw project kunnen betekenen?
Rick le Roy (rick@unitid.nl, 06 46 28 20 96) of
Matthijs Collard (matthijs@unitid.nl, 06 28 12 66 97)