UNITiD is now

Visit us at hike.one

Or continue on our old site while it is still here...

Op zoek naar ons logo?

Voor een witte achtergrond: PNG EPS Logo landscape
Voor een zwarte achtergrond: PNG EPS
Download alle logo's
Card sorting

Card sorting

Methode in de THINK fase

Staat de informatie op een logische plaats voor bezoekers en begrijpt men de naamgeving eigenlijk wel? Card sorting is een gebruikersonderzoekmethode waarbij een representatieve groep gebruikers onderwerpen (geschreven op kaartjes) rangschikt in voor hen logische groepen. Met card sorting onderzoeken we welke informatiestructuur het beste werkt voor de gebruiker.

Om een logische structuur en benaming van functionaliteiten op te stellen

Card sorting zetten we in als de informatiestructuur of een groep functionaliteiten voor een website of app ontworpen moet worden. Hierbij achterhalen we hoe gebruikers informatie groeperen en welke benamingen en structuur ze logisch vinden. Zo vinden gebruikers in de toekomst makkelijker hun weg, waardoor je als organisatie een hogere conversie behaalt.

In het begin van de ontwerpfase

Card sorting wordt ingezet nadat de content is geanalyseerd en de gebruikersprofielen vast staan. Na de sessie worden de resultaten geanalyseerd en worden er conclusies getrokken, welke de basis vormen voor de informatiestructuur van een website of app.

Een groep gebruikers en een ontwerper

Met de opdrachtgever selecteren we een representatieve groep gebruikers. De sessie wordt geleid door een ontwerper die zich binnen het project bezighoudt met de informatiestructuur, meestal de interactieontwerper. In geval van een face-to-face sessie voegen we bij voorkeur een tweede persoon toe, die goed kan luisteren en de termen van gebruikers opvangt. Vaak houden we ook een sessie met stakeholders van de organisatie, om hun kijk op de informatiestructuur te achterhalen.

Kaartjes groeperen met onderdelen van een website of app

We schrijven alle onderdelen van een website of app (zoals functionaliteiten, informatie en taken) op losse kaartjes. In een 45 minuten durende face-to-face sessie krijgen de gebruikers de tijd om de kaartjes te rangschikken. We adviseren om te starten met een ‘open card sorting’. Hierbij vormen en benoemen de gebruikers zelf hun groepen. Bij een ‘gesloten card sorting’ testen we hoe goed bestaande (of zojuist opgestelde) hoofdcategorieën werken, met als doel om de zwakke punten aan te pakken. Een soortgelijke sessie kan ook online uitgevoerd worden en duurt dan ongeveer 20 minuten. Nadeel hiervan is wel dat je niet kunt achterhalen waaróm gebruikers de kaartjes op een bepaalde manier hebben gegroepeerd. Online sessies zijn daarom vooral nuttig voor het verfijnen van een bestaande of in grote lijnen al ontworpen informatiestructuur.

In een rustige ruimte met een grote tafel of online

Een card sorting-sessie vindt plaats in een rustige ruimte met een grote tafel waarop alle kaartjes passen. In geval van een online sessie kunnen gebruikers gewoon thuis de kaartjes groeperen van achter hun desktop of latop. Dit is handig indien reisafstand een probleem is.

Een goed startpunt voor het inrichten van de informatie

De resultaten van de sessies vormen de basis voor de informatiestructuur. Met deze onderliggende structuur kan de interactieontwerper bijvoorbeeld een sitemap of navigatiemenu creëren. Door middel van wireframing zal hij dit uitwerken, waarna eerste prototypes gemaakt zullen worden en verschillende navigatieconcepten getest kunnen worden met bijvoorbeeld nano testing.

Meer methodes

Copy guide

De manier waarop je met bezoekers praat is minstens zo belangrijk als de inhoud. Een copy guide is het uitgangspunt voor alle teksten en een handleiding voor iedereen die teksten schrijft of beoordeelt.

Nano testing

Snel, maar effectief testen van een bestaand product of nieuw idee

User journey mapping

Ervaring van gebruikers als inspiratie voor een nieuwe toekomstvisie

De 3 fases

THINK FASE

Onderzoek naar de doelgroep,
de bedrijfsdoelen en technische
mogelijkheden

Leer meer

MAKE FASE

Van idee naar concept,
testen met gebruikers
en technischeontwikkeling

Leer meer

LEARN FASE

Analyseren van het product
en inspelen op nieuwe
inzichten

Leer meer

Geïnteresseerd?

Wil je meer weten over onze werkwijze en ben je benieuwd naar wat wij voor jouw project kunnen betekenen?

Neem contact op met

Rick le Roy (rick@unitid.nl, 06 46 28 20 96) of
Matthijs Collard (matthijs@unitid.nl, 06 28 12 66 97)

© UNITiD 2024  Algemene voorwaarden | English | Event kalender