UNITiD is now

Visit us at hike.one

Or continue on our old site while it is still here...

Op zoek naar ons logo?

Voor een witte achtergrond: PNG EPS Logo landscape
Voor een zwarte achtergrond: PNG EPS
Download alle logo's
Nano testing

Nano testing

Methode in de MAKE fase

Een nano test, ook wel bekend als usbaility test, gebruikerstest of lean user research, kan ingezet worden in de THINK, MAKE én LEARN fase; een snelle test met gebruikers geeft op elk moment in het proces waardevolle inzichten. Lees hieronder de voordelen van het inzetten van een nano test in de MAKE fase, wie hierbij betrokken zijn en waar en hoe deze test wordt uitgevoerd.

Om (knel)punten te ontdekken van het ontwerp en vervolgstappen te definiëren

Nano testen is een effectieve, snelle en beproefde onderzoeksmethode om (knel)punten van het product en motivaties van de gebruiker te achterhalen door een aantal gebruikers tijdens interactie met het product taken uit te laten voeren en te observeren. In de MAKE fase kan een nano test ingezet worden om het uit te werken concept tot aan de beta versie te testen. De bevindingen worden direct meegenomen in het vervolgtraject van het project. Het continue toetsen van onze ideeën bij de gebruiker helpt ons verder in het ontwerpproces om het eindresultaat te verbeteren.

Als herhalend onderdeel van de MAKE fase

We hebben het hier over nano testen in de MAKE fase, maar een nano test kan ook worden uitgevoerd in de THINK of LEARN fase. In de MAKE fase wordt een nano test uitgevoerd als herhalend onderdeel. We voeren liever vaker kleine testen uit, dan eenmalig een hele grote. Het liefst plannen we dit op vaste momenten in het proces. Bijvoorbeeld om de twee weken of aan het einde van iedere sprint.

Paper prototypes, wireframes, mockups, stijlstudie of html prototypes

Testmateriaal is afhankelijk van het moment binnen het ontwerpproces. In het begin zal het testmateriaal bestaan uit eerste schetsen in de vorm van een paper prototype of low fidelity wireframes. Hoe verder we zijn in het ontwerp proces, hoe dichter het ontwerp tegen het einderesultaat staat. Omdat we ernaar streven om op vaste momenten in het proces te testen, proberen we minder druk te leggen op het “het maken van een perfect prototype”. We moeten af van het idee dat je naar een test toewerkt. Het moet een onderdeel van het ontwerpproces worden. Een ‘way of designing’. Het maakt niet uit wat je op dat moment test, als je maar wat test. Met als kanttekening dat dit binnen de taken van de website past.

Door het doorlopen van toptaken tijdens een-op-een interviews

We testen de toptaken of specifieke andere taken van de gebruikers binnen het ontwerp. We zetten onze hypotheses op papier en gebruiken de test om ze te toetsen. De test is kwalitatief; we verzamelen rijke data die niet in cijfers is uit te drukken. Er wordt een-op-een met elke respondent getest, zodat we direct kunnen vragen naar het ‘waarom’ van een bepaalde actie.

Met eindgebruikers, een UNITiD facilitator en bij voorkeur de klant

Het liefst testen we met echte gebruikers, die zo dicht mogelijk bij de doelgroep staan. Samen met de klant maken we een plan hoe we deze respondenten gaan vinden. Op de testdag voeren wij de test uit en zorgen dat alles voorbereid is en klaar staat. We vragen de klant om live mee te kijken, zodat hij invloed uit kan oefenen op de vervolgstappen van het proces. Tijdens de test prioriteren we namelijk direct gezamenlijk de bevindingen, zodat we deze de volgende dag al kunnen doorvoeren.

In ons lab, bij de klant, op afstand of in de gebruikers habitat

We hebben een vast lab, maar ook een mobiel lab. Zo kunnen we een testlab creëren bij de klant of in de gebruikers habitat, bijvoorbeeld bij de gebruiker thuis of in een wachtruimte. Het is ook mogelijk om op afstand te testen.

Een beknopte rapportage met de belangrijkste uitkomsten

Tijdens de nano testdag vindt de prioritering plaats van bevindingen. We verwerken dit in een beknopte rapportage. Hierin worden de eerder genoteerde hypotheses tevens geverifieerd. Optioneel wordt er een presentatie gegeven met de belangrijkste uitkomsten.

Meer methodes

Eindredactie

Taalfouten, stroeve zinnen en slordigheidjes: niet bepaald goed voor het imago van je bedrijf of organisatie. Door eindredactie wordt je verhaal duidelijk, volledig en foutloos.

Long copy

Hoe graag we het ook kort houden, soms heb je gewoon wat langere teksten nodig om iets uit te leggen. Onze copywriters schrijven teksten die informeren, overtuigen en iets losmaken.

Microcopy

Het geheime ingrediënt van succesvolle (verkoop)websites? Microcopy. Dit zijn kleine stukjes tekst die een gebruikerservaring kunnen maken of kraken.

De 3 fases

THINK FASE

Onderzoek naar de doelgroep,
de bedrijfsdoelen en technische
mogelijkheden

Leer meer

MAKE FASE

Van idee naar concept,
testen met gebruikers
en technischeontwikkeling

Leer meer

LEARN FASE

Analyseren van het product
en inspelen op nieuwe
inzichten

Leer meer

Geïnteresseerd?

Wil je meer weten over onze werkwijze en ben je benieuwd naar wat wij voor jouw project kunnen betekenen?

Neem contact op met

Rick le Roy (rick@unitid.nl, 06 46 28 20 96) of
Matthijs Collard (matthijs@unitid.nl, 06 28 12 66 97)

© UNITiD 2017  Algemene voorwaarden | English | Event kalender