Voor een witte achtergrond: | PNG | EPS | |
Voor een zwarte achtergrond: | PNG | EPS |
Graag interviewen we gebruikers om inzicht te krijgen in hun taken, eisen en wensen. Nog liever zien we het gedrag zelf bij de gebruiker thuis of op hun werk en nemen we een ‘Contextueel Interview’, ook wel ‘Contextual Inquiry’ af. Lees hieronder waarom we interviewing inzetten, wanneer in het proces, wie hierbij betrokken zijn en waar en hoe het wordt uitgevoerd.
De gebruiker spreken en bezig zien zorgt voor empathie en inlevingsvermogen. En dus voor een beter ontwerp. Doordat bij UNITiD de ontwerpers zelf ook het onderzoek doen, dienen de bevindingen direct als inspiratie en input voor het ontwerp. Bovendien is er minder discussie nodig bij het nemen van beslissingen binnen het ontwerpproces, omdat iedereen kan kijken vanuit dezelfde gebruiker. Onderzoek doen kost een beetje tijd, maar levert veel op.
In de THINK fase kan interviewen een goed vertrekpunt zijn van het project. Voordat we gaan ontwerpen willen we namelijk weten voor wie we gaan ontwerpen; wat zijn de gewoontes, behoeften, gevoelens en overtuigingen van de eindgebruiker.
We interviewen geen grote groepen gebruikers, maar genoeg om 80% van de informatie te weten te komen. Voor een homogene groep gebruikers zijn dat 3 mensen, anders 5 tot 7. Bij voorkeur zijn dit contacten van de opdrachtgever; echte eindgebruikers. Een interactie ontwerper neemt de interviews af, een visual designer gaat mee om te notuleren. Dit zijn ook de ontwerpers die het ontwerp hierna zullen oppakken, zodat de kennis en inspiratie direct in de hoofden van de juiste mensen zit.
We nemen de interviews het liefste af in de gebruikelijke omgeving van de testpersonen. Hier kunnen mensen voordoen wat ze doen en hoeven ze niet te speculeren. Deze vorm van kwalitatief onderzoek doen geeft een diepe en rijke kijk op wat mensen werkelijk doen en waarom ze dat doen.
Voordat we het veld in gaan bedenken we wat we te weten willen komen, wie we willen interviewen, hoeveel mensen en wat de locatie moet zijn.
De opmerkingen van de respondenten en onze bevindingen noteren we per gebruiker op post-its. Direct na elk interview bespreken we wat we het meest opmerkelijk vinden.
Aan het eind analyseren we de resultaten van het interview en plaatsen alle post-its op een grote wand om naast de opmerkelijke en inspirerende punten ook het grote plaatje te zien. We maken hier geen grote rapporten van, maar vertellen de opdrachtgever liever kort en bondig wat de grote lijnen en opmerkelijkheden waren, wat verbeterd kan worden en waar kansen liggen.
Wil je meer weten over onze werkwijze en ben je benieuwd naar wat wij voor jouw project kunnen betekenen?
Rick le Roy (rick@unitid.nl, 06 46 28 20 96) of
Matthijs Collard (matthijs@unitid.nl, 06 28 12 66 97)