Ontwerp een tv interface die op alle Ziggo boxen, en met alle afstandbedieningen kan werken
Briefing
Ziggo vroeg ons om een enorme collectie films, series, muziek en gemiste programma’s via de televisie toegankelijk te maken voor klanten. Het mediabedrijf vroeg specifiek om een oplossing op basis van CloudTV, een technisch platform voor interactieve televisie.
Define
-
ActiveVideo Networks CloudTV
Met CloudTV van ActiveVideo Networks is het mogelijk om interactieve toepassingen en traditionele media gecombineerd in één MPEG stream naar gebruikers te sturen. Het beeld wordt samengesteld door een server en niet door een settopbox. Ziggo kan zo eenvoudig nieuwe mogelijkheden aanbieden en de toepassing werkt op elke televisie met een digitale ontvanger.
-
Voor elke televisie
Als je één toepassing ontwerpt voor allerlei televisies, moet die er mooi uitzien op een oude beeldbuis, maar ook op een nieuwe HDTV. Bovendien moet hij fijn werken met verschillende afstandsbedieningen. Speciaal voor dit project kochten we een paar televisies, zodat we op kantoor konden uitproberen hoe onze ideeën in de huiskamer zouden uitpakken.
Het nieuwe gezicht van Ziggo voor het eerst toegepast in een digitale omgeving
De toepassing die we hebben ontworpen, is één van de eerste uitingen in de nieuwe Ziggo-huisstijl. Die wordt gekenmerkt door het minimale gebruik van kleur. Oranje is de nieuwe kleur van Ziggo. Het uitgangspunt van de nieuwe huisstijl is de focus op content in combinatie met een ‘entertainment’ uitstraling.
Design
-
Duizenden uren beeld en geluid en maar zes knoppen
Hoe blader je door duizenden uren beeld en geluid met de zes knoppen die voorkomen op elke afstandsbediening? Om daarachter te komen hebben we tientallen manieren om te navigeren uitgevoerd als prototype en getest. De beste prototypes hebben we verder uitgewerkt.
-
Verschillende visual design concepten om de kaders af te tasten
Vanuit de gemaakte navigatie concepten zijn we een aantal visual design voorstellen gaan maken. De insteek was om het principe van focus op content met een intuïtieve ondersteunende navigatie zo goed mogelijk met elkaar samen te laten werken. En om tegelijk een unieke en herkenbare Ziggo entertainment ervaring aan de gebruiker mee te geven.
-
Leren van prototypes
Als je onvoorbereide mensen met een prototype laat spelen, zie je meteen of een ontwerp voldoet. Je kunt zo snel goed onderbouwde beslissingen nemen.
Subtiele animaties
Animaties spelen een subtiele, maar belangrijke rol bij het begrijpen van een user interface. In dit project hebben we uitgebreid geëxperimenteerd met animaties om er zeker van te zijn dat ze gebruikers helpen, maar nooit hinderen.
-
De interface is minimalistisch en verfijnd
en legt zo de focus op de content
We hebben voor Ziggo een mooi, maar onopvallend podium ontworpen. Zo gaat alle aandacht uit naar de films, series, muziek en gemiste programma’s die het mediabedrijf aanbiedt.
Handige details
Als je de toepassing die we voor Ziggo ontwierpen voor het eerst gebruikt, wordt je langs een aantal instellingen geloodst en met tips op weg geholpen. Dankzij zoeksuggesties hoef je niet elke zoekopdracht helemaal uit te spellen. Themapagina’s bieden binnen de Ziggo-omgeving de ruimte aan bijzondere partners, zoals HBO. Kijk zelf hoe deze en andere handige details werken.
Develop
-
HTML5
Een toepassing als deze bouw je niet zomaar: daar is diepgaande kennis van HTML5 voor nodig. Onze vrienden van de Voorhoede zetten onze ontwerpen in een razend tempo om in keurige code die direct kon worden geïmplementeerd in CloudTV.
-
Proces
De toepassing die we voor Ziggo bedachten kwam tot stand met behulp van scrum. Elke twee weken leverde het team hele stukken werkende software op. In verband met technische afhankelijkheden werkten de ontwerpers en ontwikkelaars op drie locaties: in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Dankzij Basecamp, Dropbox en Skype was dat goed mogelijk.