Afgelopen maandag mocht ik presenteren bij het Design by Fire café in Utrecht. Het was gezellig vol in Café Midi. Onderwerp van de presentatie was Ontwerpen voor Android (vs iPhone, want onder die vergelijking kom je bijna niet uit.) Interessant omdat Android nog een ontzettend jong platform is, waarbij de grote verschillen in software en hardware van al die verschillende toestellen vragen oproepen. Denk alleen al aan verschillende schermformaten. Hoe kan je hier als ontwerper nou het beste mee omgaan?
iPhone kent duidelijke ontwerprichtlijnen, wat heel handig is, maar Android nog niet. Wat voor invloed heeft dat op de user experience van applicaties in Market vs de Apple App Store? Het is belangrijk om te kijken naar de high level ontwerprichtlijnen, zowel richtlijnen over ontwerpen voor touchscreen (bijvoorbeeld van Dan Saffer) als die voor ontwerpen voor mobiel kunnen ons al een eind op weg helpen. Wat de verschillen ook gaan betekenen, Android is in ieder geval een groeiend platform met veel potentie. Hierbij ook de presentatie.
Wat vind jij? Biedt de openheid van het Android platform mogelijkheden voor het ontstaan van betere UX oplossingen?
Geplaatst om: 10:58 op 31 January 2010 :
31 January 2010 op 10:58:
Ik denk het niet. Het iPhone platform biedt duidelijke richtlijnen, maar er zijn genoeg voorbeelden van apps die zich hier niks van aantrekken en toch een fantastische UI laten zien.
Ik denk dat je als ontwerper voor Android veel tijd kwijt bent met het aanpassen/tweaken van je ontwerp aan alle verschillende versies/toestellen/resoluties. Het is erg vergelijkbaar met het ontwerpen van websites die moeten werken in IE6. Je mogelijkheden worden snel beperkter.
Geplaatst om: 18:49 op 2 February 2010 :
2 February 2010 op 18:49:
Deze vond ik ook nog:
Well, what’s wrong with personal computing today? Complex operating system interfaces, technical input devices, security issues, and frequent crashes -to name just a few things…
…Closed systems enable companies to do seamless integration without putting the burden on their customers. An open system (like Android on smart phones) enables you to do what you like. It’s like Linux on the phone -with all that entails.
Apple, instead, makes their living by tightly controlling the experience of their customers. It’s why everyone praises their designs. From top to bottom, hardware to software -you get an integrated experience. Without this control, Apple could not be what it is today.
Geplaatst om: 12:27 op 15 February 2010 :
15 February 2010 op 12:27:
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel ‘kruisbestuiving’ er gaat plaatsvinden. Er is zoveel mogelijk in Android, maar ontwikkelaars zijn vaak al begonnen met apps voor iPhone. Dus inspiratie en standaarden (richtlijnen) van dat platform worden ook meegenomen.
Geplaatst om: 09:30 op 21 September 2010 :
21 September 2010 op 09:30:
Ik denk van wel.
Waar je bij iOS een een vaste set regels hebt, waar binnen je moet werken.
Zal bij een ontwerp voor Android meer ruimte zijn voor experimenten.
Dit zal bijdragen aan een op den duur beter UX oplossing denk ik.
Het gevaar zal hem wel zitten in de diversie tijd aan telefoons, hier door is de kans op versplintering
van qualitiet wel groter.
Bij iOS zal je zien dat er een meer conservatieve houding zal zijn,
waardoor een ontwerp kan stagneren en vernieuwing uitblijft.