Presentatie Ontwerpen voor Android

Afgelopen maandag mocht ik presenteren bij het Design by Fire café in Utrecht. Het was gezellig vol in Café Midi. Onderwerp van de presentatie was Ontwerpen voor Android (vs iPhone, want onder die vergelijking kom je bijna niet uit.) Interessant omdat Android nog een ontzettend jong platform is, waarbij de grote verschillen in software en hardware van al die verschillende toestellen vragen oproepen. Denk alleen al aan verschillende schermformaten. Hoe kan je hier als ontwerper nou het beste mee omgaan?

iPhone kent duidelijke ontwerprichtlijnen, wat heel handig is, maar Android nog niet. Wat voor invloed heeft dat op de user experience van applicaties in Market vs de Apple App Store? Het is belangrijk om te kijken naar de high level ontwerprichtlijnen, zowel richtlijnen over ontwerpen voor touchscreen (bijvoorbeeld van Dan Saffer) als die voor ontwerpen voor mobiel kunnen ons al een eind op weg helpen. Wat de verschillen ook gaan betekenen, Android is in ieder geval een groeiend platform met veel potentie. Hierbij ook de presentatie.

Wat vind jij? Biedt de openheid van het Android platform mogelijkheden voor het ontstaan van betere UX oplossingen?