Voor een witte achtergrond: | PNG | EPS | |
Voor een zwarte achtergrond: | PNG | EPS |
Het geheime ingrediënt van succesvolle websites? Microcopy. Deze ultrakorte tekstjes vind je terug in een label van een formulierveld, een instructietekstje, een foutmelding of bijvoorbeeld een tekst op een knop. Microcopy kan een gebruikerservaring maken of kraken.
Hoe belangrijker een websiteonderdeel is, hoe meer informatie we het liefst zouden geven. Toch zijn een aantal dingen belangrijker dan informeren als het gaat om online verkoop: twijfels wegnemen, onbewust overtuigen en urgentie laten voelen zodat je bezoeker zijn (aankoop)beslissing niet uitstelt. Dit soort zaken los je op met microcopy.
Wanneer het wireframen in volle gang is, werken een interactieontwerper en copywriter samen de posities en inhoud van de microcopy uit. Staat je website of app al live? Ook dan is het nog niet te laat om aan de slag te gaan met goede microcopy. Zelfs wanneer je website al een tijd live staat, maar de conversie tegenvalt. Microcopy is het geheime ingrediënt waarmee je ineens meer verkoopt, meer aanmeldingen krijgt of meer e-mailadressen verzamelt.
Om websitebezoekers te motiveren om een actie of aankoop af te ronden, zijn er een aantal microcopy-slimmigheden toe te passen. Twijfels en knop-angsten (‘Maak ik de juiste keuze?’, ‘Wat gebeurt er als ik op die knop druk?’ ‘Is mijn aankoop dan gelijk definitief?’) gaan we te lijf met geruststellende, korte teksten die precies op het juiste moment opduiken.
Microcopy wordt geschreven door een copywriter en toegepast in samenwerking met een interactieontwerper. Onze copywriters zijn expert in het schrijven van teksten die overtuigen om een product te kopen, een dienst af te nemen of een beslissing te maken. Ook bedenken ze creatieve manieren om de interesse van de bezoekers te wekken en vervolgens in actie te laten komen.
Het schrijven van microcopy kan in principe overal: op kantoor en op locatie. Wel is het handig als de interactieontwerper en copywriter op dezelfde locatie werken.
Goede microcopy geeft informatie, duidelijkheid én laat zien dat je meedenkt met je bezoeker. Met korte begeleidende tekstjes voorkom je dat bezoekers halverwege afhaken door onduidelijke acties of foutmeldingen. Microcopy is een onderdeel van je tone of voice. Heb je een tone of voice die goed bij je product of dienst past, dan laat je zien dat je aan je bezoekers denkt en waarde hecht aan een fijne gebruikerservaring.
Wil je meer weten over onze werkwijze en ben je benieuwd naar wat wij voor jouw project kunnen betekenen?
Rick le Roy (rick@unitid.nl, 06 46 28 20 96) of
Matthijs Collard (matthijs@unitid.nl, 06 28 12 66 97)