UNITiD ligt deze week in de winkel, in de AutoWeek wel te verstaan! De schermen in auto’s zien er tegenwoordig steeds strakker uit, maar werken die systemen eigenlijk een beetje soepel? We namen voor AutoWeek de cockpits van 8 auto’s onder de loep.
Vorig jaar deden we een hoop kennis op met het testen van auto’s voor ons testplatform CAR UI. Hierbij keken we – in tegenstelling tot de traditionele autoreview – niet naar het stuurgevoel of het uiterlijk van de auto, maar puur naar het gebruiksgemak en de beleving van de cockpit. Toen AutoWeek ons ontdekte werden we gevraagd om hen te ondersteunen door 8 auto’s uit de duurtest onder de loep te nemen:
- Kia Sportage
- Mini Clubman
- Renault Talisman
- Suzuki Baleno
- Nissan Leaf
- Opel Astra
- Ford S-Max
- Peugeot 308GTI
Onze testmethode
Voor de test gebruikten we een checklist op de iPad en camera’s. In grote lijnen verliep de test hetzelfde als de tests voor CAR UI: allereerst liepen we een aantal standaardscenario’s door in elke auto, zoals het instellen van de navigatie, een ‘via’-route instellen en met de navigatie rijden. Ook keken we hoe soepel het openen van een radiostation ging, en deze als favoriet in te stellen. Daarnaast voegden we een aantal scenario’s toe, zoals je telefoon via Bluetooth verbinden met de auto, Spotify-muziek afspelen en automatisch inparkeren (bij auto’s die dat ondersteunden). We versimpelden onze testmethode een beetje zodat we minder met cijfertjes en details bezig waren, en meer met de werking en beleving van de auto’s zelf.
De wereld van autosystemen is volop in beweging. Het viel ons op dat er alweer een hoop is veranderd tussen nu en vorig jaar. Zo zijn systemen van elektrische auto’s beter geïntegreerd. De routeplanner houdt nu bijvoorbeeld rekening met tussenstops bij oplaadpunten in de Nissan Leaf, iets dat de BMW i3 vorig jaar nog niet deed. Ook worden de schermen in het console en de instrumentclusters beter gebruikt bij functies als automatisch inparkeren. Steeds meer mensen maken gebruik van dit soort functionaliteiten. Best spannend, want je geeft hiermee de controle over je auto weg. Renault speelt hier goed op in door het grote scherm volledig te gebruiken voor duidelijke instructies die je een veilig gevoel geven.\
Dat kan beter
Tijdens het testen kwamen we nog een hoop dingen tegen die beter kunnen. Zo heeft Peugeot het complete dashboard opgeruimd. Er is bijna geen knop meer te bekennen. Ziet er mooi uit natuurlijk, maar het gevolg is dat je nu je airco moet bedienen via een onduidelijk scherm in het middenconsole. Het is met name het gebied van toegankelijkheid waar een hoop auto’s steken laten vallen. Dit weegt zwaar mee voor ons, aangezien dit ten koste van de veiligheid gaat.
De AutoWeek met daarin het artikel ligt nu in de winkel (nummer 34). Hier alvast een voorproefje van de beste- en slechtst geteste auto’s:
Kia Sportage
4 sterren
Deze zagen we niet aankomen, met kanditaten als Mini, Ford en Renault in het lijstje. Toch kwam de Kia het beste uit onze test. Kia legt de lat helemaal niet hoog met de Kia Sportage: er zit een vrij standaard systeem in met alle functies die je van een moderne auto kunt verwachten. Om te beginnen kun je alle hoofdfuncties met hardware-knoppen oproepen die onderaan het scherm zitten. Vervolgens kom je binnen elk gedeelte puur de essentiële functies tegen die je daar nodig hebt. Geen poespas dus. Dit is meteen de kracht van het systeem: alles is basic en er zijn geen overdreven animaties of slimme dingen geprobeerd. Natuurlijk zijn er wel wat wat aandachtspuntjes. Er is bijvoorbeeld geen ondersteuning voor moderne gestures, er wordt een dubieus lettertype gebruikt en je ziet lelijke (maar functionele) hulplijnen op de achteruitrijcamera. Waarom wij de Kia dan toch zo hoog waarderen? Alle andere auto’s met mooiere interfaces kregen het niet voor elkaar om de basis in orde te krijgen. Ze hebben een slechtere toegankelijkheid, meer afleiding, te veel animaties. Kia heeft met dit systeem een goed startpunt weten te vinden.
Peugeot 308 GTI
2 sterren
Het nieuwe systeem van Peugeot.. waar zullen we beginnen? We hebben het al gehad over het onbreken van functionele knoppen in deze auto. An sich is dit geen probleem, er zijn andere auto’s die dit ook doen zonder massa’s klagende mensen. Maar het feit dat de schermen voor de hoofdtaken onderling niet consistent zijn, en dat er twijfelachtige ontwerpkeuzes zijn gemaakt binnen deze schermen, maakt dit een ontzettend vervelend systeem om te gebruiken. Een paar voorbeelden zijn het toetsenbord bij de navigatie. Deze lijkt op een standaard QWERTY toetsenbord, maar is een ABC toetsenbord. Erg onwennig. Verder is er in tegenstelling tot de KIA gekozen voor allerlei poespas in het radioscherm. Het toppunt is een analoge tuner, waarmee je met je vinger een scrubber horizontaal over een balk kunt bewegen. Voor deze functionaliteit is de snelle toegang tot je presets opgeofferd. Tot slot helpt de Peugeot je ook met het achteruitrijden met een camera en hulplijnen. In tegenstelling tot Kia blijven deze lijnen statisch en buigen ze niet met je stuur mee. Kortom: Peugeot is er nog lang niet.
Hoewel er veel positieve ontwikkelingen zijn en de markt snel verandert, heeft de autobranche nog een lange weg te gaan wat ons betreft. Soms lijkt het wel een wedstrijd wie
de meeste toeters en bellen kan maken. Desirability is maar één aspect van de user experience. Als andere facetten, zoals toegankelijkheid en bruikbaarheid niet goed zijn, krijg je gegarandeerd een slechte user experience als eindresultaat. Het kan zijn dat het met een minder groot budget te maken heeft, maar fabrikanten als Kia kunnen het ver schoppen door zich enkel te focussen op een compleet en bruikbaar, maar heel basic syteem voor bestuurders.
De AutoWeek van week 34 ligt nu in de winkel! Hou ook onze blog in de gaten.