Hoera! RMC won kortgeleden de aanbesteding om het aangepast vervoer in en rondom Rotterdam te blijven verzorgen. Na de eerste release (check hier de case van vorig jaar) werkten we de afgelopen maanden keihard om het reisplatform te verbeteren en uit te breiden. Het resultaat: een volwaardig digitaal platform waarmee RMC mindervalide reizigers een betere reiservaring biedt.
Dankzij de makkelijke en vertrouwd voelende digitale ritplanner reserveren ook slechtzienden en ouderen nu moeiteloos een rit online. Onder het reisplatform vallen ook de informatieschermen in bussen en bij opstapplaatsen. Lees hieronder waarmee het platform de afgelopen maanden is uitgebreid.
De Reiskiosk
Naast informatieschermen in bussen en bij opstapplaatsen is nu ook de Reiskiosk toegevoegd aan het rijtje schermen in openbare ruimtes. Met dit apparaat kunnen reizigers zonder smartphone op verschillende opstapplaatsen, zoals een ziekenhuis, toch eenvoudig een rit reserveren of actuele reisinformatie van hun volgende rit bekijken.
Om het gebruik van het apparaat zo laagdrempelig mogelijk te houden, verloopt inloggen bij de Reiskiosk middels een NFC-kaartlezer; geen pasnummer en geboortedatum intypen dus, maar simpelweg de pas voor de kaartlezer houden. Bij het plannen van een rit wordt de vertreklocatie automatisch ingevuld met de locatie van de kiosk. Vergeet je uit te loggen? Geen probleem: je wordt automatisch uitgelogd als je de kiosk een tijdje niet aanraakt.
Ritten wijzigen en annuleren met de ritplanner
Een eenvoudige, maar wel erg belangrijke functie die we toevoegden is het wijzigen of annuleren van ritten met de ritplanner. Eerder konden dit soort zaken alleen via het callcenter geregeld worden. We voegden een aantal knoppen toe aan de vertrouwde schermen zodat reizigers eenvoudig online een rit kunnen wijzigen of annuleren. Als bijkomend voordeel is het nu een stuk rustiger bij het callcenter.
Notificaties voor een zorgeloze voorbereiding
Vervoer op Maat-reizigers konden voorheen altijd al gebruikmaken van de Belservice, een automatische service die je 10 minuten voor vertrek even belt. Deze service werkt nu ook in de vorm van notificaties op je smartphone. Door notificaties te gebruiken kan RMC veel specifiekere reisinformatie doorgeven. Zo wordt er een notificatie verstuurd als de chauffeur onderweg is én als hij voor de deur staat. De notificaties herken je aan het speciale Vervoer op Maat-geluidje.
Je chauffeur op de voet volgen
Is de chauffeur onderweg? Dan kunnen reizigers hun chauffeur op de kaart volgen via de ritplanner. Op die manier zijn reizigers in sommige gevallen nóg beter geïnformeerd. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een eerder gemelde ophaaltijd niet meer opgaat omdat de bus zojuist in de file is komen te staan.
Je chauffeur beoordelen
Veel telefoontjes die bij het callcenter binnenkomen gaan over positieve en soms negatieve ervaringen met chauffeurs. Met een nieuwe functionaliteit zorgden we ervoor dat chauffeurs nu ook direct via de ritplanner beoordeeld kunnen worden: tijdens de rit, maar ook achteraf. Je laat een beoordeling achter door in de ritplanner een emotie aan te vinken die het beste bij je ervaring past.
Meer inzicht met de mijn-omgeving
De ritplanner is uitgebreid met een volwaardige mijn-omgeving. In dit onderdeel kunnen reizigers hun reisgeschiedenis, toekomstige reserveringen, persoonlijke gegevens, rittentegoed en andere financiële informatie bekijken. Het primaire doel van de app is nog steeds het reserveren van ritten, waardoor de mijn-omgeving een wat minder prominente plek heeft.
Dankzij de update kunnen we vol trots zeggen dat het Vervoer op Maat-platform volwassen is geworden. Benieuwd hoe de nieuwste versie van de ritplanner eruitziet? Bekijk hier de web versie of download de iOS-app of Android-app.