Voor ons gevoel hebben we er jaren op moeten wachten, maar sinds 17 juli is de Apple Watch dan eindelijk in Nederland verkrijgbaar. Dat betekent dat het steeds toegankelijker wordt om concepten en ontwerpen te ontwikkelen voor Apple Watch-apps. Benieuwd hoe je dit aanpakt? Lees dan gauw verder.
Nieuwe update, nieuwe mogelijkheden
Dit najaar zal Apple met iOS 9 en Watch OS 2 komen. Hierdoor komen er veel nieuwe mogelijkheden voor Watch-apps bij. Zo kunnen apps op dit moment nog niet native draaien. Dit leidt tot een aantal flinke beperkingen, zoals het verplicht openhouden van een verbinding met de iPhone, geen animaties of uitgebreide interacties, en geen toegang tot de hardware van de Watch (sensoren en de ‘digital crown’). Met Watch OS 2 worden dit soort beperkingen verleden tijd voor third-party apps. Hierdoor ontstaan er veel nieuwe mogelijkheden.
Nieuw: complications
Met Watch OS 2 zal het voor developers mogelijk zijn om complications aan te bieden. Dit zijn extreem compacte mini ‘widgets’, die op de clockface van het horloge te zien zijn. Ze zijn dus direct zichtbaar als naar het horloge kijkt. Complications lenen zich perfect voor het direct inzichtelijk maken van een specifieke status, zoals:
- Een open/op slot-symbool voor je auto of garagedeur
- De batterijstatus van je elektrische auto of fiets
- Een aan/uit-symbool voor je smart lighting thuis
Zo zet je de Apple Watch in voor je business
Omdat het allemaal nog zo nieuw is, blijkt het voor veel bedrijven lastig om erachter te komen hoe, waarom en waarvoor ze een Apple Watch-app kunnen inzetten. Graag helpen we hierbij door de belangrijkste aandachtspunten op een rij te zetten:
1. Kort, korter, kortst
Wil je een concept bedenken voor de Apple Watch? Dan is de duur van de interactie tussen je app en de gebruiker het allerbelangrijkste om in je achterhoofd te houden. Zo is de gebruikersinteractie van laptops of dekskopcomputers vaak meerdere uren. Bij mobiele apparaten als iPhones en iPads is dat slechts een paar minuten. Je kunt er dus van uitgaan dat de interactie van Watch-gebruikers niet meer dan een paar seconden zal zijn.
- Bij het ontwikkelen van je concept is het dus slim om na te denken over de kern van je product en hoe je gebruikers in een paar seconden op de hoogte brengt of de belangrijkste functie laat uitvoeren.
2. Persoonlijke context
‘The most personal device we ever made’ zegt Apple over de Watch. Niet alleen omdat hij in vele smaken en uitvoeringen verkrijgbaar is, maar ook omdat je het op je lichaam draagt. Hierdoor zal iedereen het apparaat op een eigen manier in zijn leven verwerken.
- Denk na over de context waarin je app gebruikt zal worden: zit je thuis, ben je onderweg, op de fiets, in de auto, waar ga je naartoe, waar kom je vandaan en waar ben je op dat moment mee bezig? Niet omdat je je product hierop moet aanpassen, maar omdat het invloed kan hebben op de behoefte van de gebruiker op dat moment.
- Je maakt je concept persoonlijk door achter zo veel mogelijk info te komen: heeft de gebruiker een belangrijke afspraak die dag, moest hij rennen voor de trein, of maakt hij een wandeling in het bos? Speel op deze context in door notificaties bijvoorbeeld net iets later te sturen dan anders, net iets anders te formuleren of geef een extra’tje.
- Neem een bestaande treintijden-app als voorbeeld. Gebruikers die deze app installeren reizen waarschijnlijk vaak met de trein. Ze willen op elk willekeurig moment in een oogopslag zien hoe laat de eerstvolgende trein gaat. Dit is een typisch voorbeeld van Glanceable-informatie.
Treinreizigers willen wellicht zien vanaf welk perron hun trein vertrekt en hoe lang het nog duurt. Omdat je exact weet waar en wanneer de gebruiker deze info wil hebben, zou je hele specifieke notificaties kunnen inzetten:
‘Your train to Amsterdam departs from platform 3 over 3:34 minutes’
‘You’re a bit early! Your train to Rotterdam leaves in 23 minutes. How about some ice cream? Tap here to see nearest ice cream salon’
‘RUN! Platform 3 – 33secs till departure! (Train to Rotterdam)’
3. Notificaties
Notificaties blijken een uitstekende manier om gebruikers actief met je product of dienst bezig te houden. Bedenk wel dat je gebruikers ook weer kwijtraakt als je te veel of onrelevante notificaties stuurt. Stel jezelf de volgende vragen bij het conceptualiseren van je notificaties:
- Moet de gebruiker hetgeen wat ik stuur daadwerkelijk op dit moment weten?
- Heb ik een uur geleden niet een soortgelijke notificatie verstuurd?
- Sturen andere apps nagenoeg dezelfde notificatie? Zo ja, hoe maak ik die van mij uniek, beter en persoonlijker?
- Verras ik de gebruiker op een positieve manier door iets interessants, leuks of onverwachts te sturen wat een plezierig of voldaan gevoel geeft?
- Wat wil de gebruiker weten of doen als gevolg van deze notificatie? Bedenk hierop een stuk of vier ‘actionable notifications’ waarmee de gebruiker direct een vervolgactie kan uitvoeren.
4. Een sieraad, niet een gadget
Als we kijken naar Apple’s marketingmateriaal en de standaard apps die worden meegeleverd, valt op dat Apple veel aandacht besteedt aan de esthetische waarde van het apparaat. Bijna nooit ligt de nadruk op functionaliteiten of mogelijkheden, maar bijna altijd op gevoelens of emoties die worden overgedragen.
Het scherm, dat naadloos overgaat in de behuizing van het apparaat, is een goed uitgangspunt als je gaat ontwerpen voor de Watch. Het benadrukt dat deze smartwatch als sieraad of mode-accessoire dient. Zo hou je hier rekening mee in het ontwerp:
- Gebruik een zwarte achtergrond: zorg ervoor dat de interface van de app naadloos overgaat in de hardware van het horloge. Laat de content spreken en laat de rand van je scherm achterwege, zodat de zwarte achtergrond mooi overloopt in de behuizing.
- Beperk de branding: Apple adviseert om de branding van je app zoveel mogelijk te beperken. Een paar redenen waarom branding minder belangrijk is:
- De gebruiker opent zelf de app, waardoor je niet duidelijk hoeft te maken welke app er op dat moment open staat.
- Bij notificaties wordt altijd eerst het icoon van de app getoond, waardoor de branding van een notificatie al automatisch wordt gedaan.
- Branding kan snel in conflict komen met de esthetische uitgangspunten van Apple.
- Voeg animaties toe: hiermee kun je op een vrij simpele manier veel ‘delight’ toevoegen aan het ontwerp. Het gaat tenslotte om een juweel en de gebruiker moet er plezier van hebben.
Zelf een app voor de Apple Watch ontwikkelen?
Ben je van plan om zelf een Apple Watch-app te ontwikkelen of wil je meer weten over de precieze mogelijkheden of beperkingen? Neem dan gerust contact met ons op.
Ook interessant
‘8+ weken met de Apple Watch’.
‘De 6 meest opvallende functies van de Apple Watch’