Dé onderwijsbeurs van Nederland door de ogen van twee ontwerpers

Van 27 tot en met 31 januari vond in de Jaarbeurs Utrecht de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT2015) plaats. Dé uitgelezen plek om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van onderwijs te ontdekken, hadden we ons laten vertellen. Aangezien we ons bij UNITiD graag bezighouden met innovaties in het onderwijs, was de beslissing snel gemaakt om een dagje naar Utrecht af te reizen.

En er was ons niks te veel gezegd! De beursvloer was gevuld met honderden exposanten. Met veel plezier lieten ze hun digitale leeromgevingen, tools, apps en digiboard-toepassingen zien.

Bron: http://www.not-online.nl/nl-NL/Pers/Persfotos.aspx
NOT2015

Onze inzichten

Na afloop gingen we naar huis met veel indrukken, nieuwe inzichten, en vooral jeukende handjes om in onderwijsland aan de slag te gaan! Graag delen we een paar van onze inzichten met jullie.

1. Zin om te innoveren

Eén ding is duidelijk: er wordt volop geïnnoveerd in onderwijsland. En men is er trots op. Vol enthousiasme vertelde de een na de ander over zijn nieuwe app of tool, en hoeveel voordelen deze wel niet met zich meebrengt. Leraren kunnen hierdoor veel sneller en efficiënter nakijken, opdrachten klaarzetten voor hun leerlingen en lessen voorbereiden. Ook voor leerlingen wordt er van alles ontwikkeld. Zo kunnen ze makkelijker thuis oefenen met op maat gemaakte oefeningen, houden ze eenvoudig hun voortgang bij en worden ze op nieuwe manieren gemotiveerd. En dit werd ons zeker niet allemaal verteld door slimme marketing managers met mooie verhalen. Bij veel stands troffen we de leraren zelf, die met veel enthousiasme een demonstratie gaven van de tools en apps die zij in de klas gebruiken. De voordelen van innovatie in het onderwijs worden dus volop ingezien en leraren staan open voor vooruitgang. Leuk!

2. Het kan eenvoudiger

Er wordt veel en snel ontwikkeld op het gebied van digitale onderwijsmaterialen. Wel viel het ons op dat de gebruiksvriendelijkheid van de tools en apps erg verschilt. Zo zagen we vaak een overload aan functionaliteiten op één scherm. Al zoekend naar de juiste knoppen lieten de leraren ons zien hoe ze hun app gebruikten. Dat ze niet alles soepel wisten te demonstreren, konden we ze niet kwalijk nemen. Want zelfs als interactieontwerpers snapten we de gebruikswijze vaak niet helemaal. Wat ons opviel was dat de leraren het heel normaal vonden om een beetje te zoeken. Toch geloven wij dat dit niet hoeft en het allemaal een stuk makkelijker en eenvoudiger kan. Daarom staan we te springen om onderzoek te doen naar ‘de leraar als gebruiker’.  Zo kunnen we hen de juiste functionaliteiten op de juiste manier aanbieden, en zo de gebruiksvriendelijkheid verbeteren.

3. ‘Leren is leuk!’

En we denken dat iedereen die op de beurs was dat met ons eens was! Veel concepten voor digitalisering waren erop gefocust om niet alleen nuttig te zijn voor leerlingen, maar ze ook te motiveren en het leren echt leuk te maken. We zagen goede uitwerkingen hiervan door de inzet van gamification, video’s en kleurrijke vormgeving. Toch waren er ook veel interfaces waarbij de beleving ver te zoeken was. De functionaliteiten kunnen dan nog zo goed op je gebruiker (de leerling) zijn afgestemd, maar deze moet wel zin krijgen om ermee aan de slag te gaan. Kortom: user experience is key!

4. Het fysieke boek vertaald

Het was interessant om te zien dat het uitgangspunt van veel digitale concepten het fysieke boek is. Soms zagen we pagina’s uit een les- of werkboek letterlijk gekopieerd terug in een app. Ergens logisch, want het boek is decennialang hét onderwijsmateriaal bij uitstek geweest. Tegelijkertijd hebben we te maken met een jonge groep gebruikers die opgroeit met de nieuwste technologieën. Veel kinderen zijn niet weg te slaan van hun tablet en laptop. Terwijl zij hierop moeiteloos hun weg vinden, staan ouders en leraren vaak vragend toe te kijken. Wij hebben daarom onze vraagtekens bij de letterlijke vertaling van een boek in een app: Is ‘het boek’ echt wat kinderen houvast biedt tijdens het navigeren door een app? Kinderen zijn early adopters van nieuwe technologieën, maak daar gebruik van!

NOT2015

We hebben er zin in!

Dit waren in een notendop onze inzichten op het gebied van innovatie in het onderwijs. Het was ontzettend gaaf om te zien wat voor concepten er op de markt worden gebracht, wat voor verschuiving er gaande is van offline naar digitaal, maar vooral wat voor kansen en mogelijkheden hier liggen! We hebben met eigen ogen gezien dat leraren heel enthousiast worden van alle ontwikkelingen. Laten we er daarom met z’n allen voor zorgen dat we het zo makkelijk mogelijk voor ze maken. En laten we daarnaast de jonge generatie inspireren, motiveren en enthousiast maken met gebruiksvriendelijke apps en tools. Want leren is leuk, en daar willen wij graag een handje bij helpen!

Wil je een keer met ons praten of brainstormen? Of wil je jouw app of tool door ons onder de loep laten nemen? Stuur dan gerust een mailtje naar thalia@unitid.nl of sophie@unitid.nl. Wij kijken ernaar uit!