Praat verder op het GoeieVraag Café

Een ‘goeie vraag’ is te beantwoorden met een feitelijk antwoord. Althans, dat is het streven van Goeievraag.nl. Op de website kunnen bezoekers kennisvragen stellen en beantwoorden. Toch is op 40 procent van de vragen geen feitelijk antwoord te geven, omdat er om een mening, advies of om hulp wordt gevraagd. Deze vragen worden daarom weggefilterd. Zonde, vonden de makers. Zo ontstond het idee om een nieuw platform neer te zetten: het ‘GoeieVraag Café’. Hier kan iedereen terecht met vragen die verder gaan dan kennis, zoals advies-, hulp- en ervaringsvragen.

Het moderne zusje

Goeievraag.nl is onderdeel van mediabedrijf Sanoma. Na een succesvolle samenwerking voor nieuwssite NU.nl wilden ze bij Goeievraag.nl een soortgelijk proces starten voor het opzetten van het GoeieVraag Café. Het moest allemaal wel in sneltreinvaart gebeuren en was het project een stuk kleinschaliger. We stelden een projectteam samen voor het ontwerpen van een nieuwe website. UNITiD was verantwoordelijk voor het interaction en visual design. De nieuwe website moest responsive worden, zodat het zo fijn mogelijk op alle apparaten werkt (tablet, smartphone, pc etc.) en goed aansluit op de huidige stijl van Goeievraag.nl. Wel was er ruimte voor verbetering; het Café mocht een frissere uitstraling krijgen. We werkten een concept uit, waarna ze bij Goeievraag.nl zelf het ontwikkelproces van de website uitvoerden.

Snel en makkelijk antwoord op je vraag

Goeievraag Cafe visual design UNITiD

Bij het nieuwe ontwerp ligt de focus op de vragen. Deze staan centraal omdat ze het belangrijkste onderdeel zijn voor een websitebezoeker. We probeerden het ontwerp zo rustig en overzichtelijk mogelijk te houden, zodat de bezoeker zo min mogelijk afgeleid wordt.

L&S-animatie-1

Door middel vanglass-gv-cafe-unitid-mijncafe een duidelijke navigatie hebben we het nog makkelijker voor gebruikers gemaakt om vragen en antwoorden te kunnen vinden. Daarnaast is er voor ingelogde bezoekers één vaste plek waar je naartoe kunt voor een verzameling van vragen die op basis van jouw interesses geselecteerd zijn. Deze verzameling vind je in ‘Mijn Café’.



In de meeste glass-gv-cafe-unitid-profielgevallen zullen bezoekers via Google het Café binnenkomen om antwoord op hun vraag te krijgen, of ze zullen rechtstreeks naar het Café gaan om een discussie over een bepaald onderwerp te voeren. De betrouwbaarheid van de antwoordgever is een belangrijk onderdeel. Er worden, net als op Goeievraag.nl, punten gegeven als waardering voor een bepaald antwoord. Deze punten worden getoond naast je gebruikersnaam. In je persoonlijke profiel kun je uitgebreide details vinden.


Net als Goeievraag.nl glass-gv-cafe-unitid-advertentieheeft het GoeieVraag Café advertenties als belangrijkste inkomstenbron. Naast een vaste positie voor advertenties, wordt er ‘branded content’, in de vorm van een commerciële vraag, tussen de andere vragen getoond. Dit laatste is ideaal voor kleinere schermen en biedt zowel de adverteerder als de gebruiker een toegevoegde waarde. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: ‘Waar moet ik op letten als ik een hypotheek afsluit?’


glass-gv-cafe-unitid-reacties
Om een specifieke vraag snel te kunnen vinden moet de website makkelijk te scannen zijn. Daarom maken we gebruik van een helder en gestructureerd overzicht, aan de hand van primaire en secundaire metadata.


Om bezoekers zo lang mogelijk ‘vast te houden’ glass-gv-cafe-unitid-tooltipop de website, proberen we ze met subtiele trucjes te verleiden om langer op de website te blijven. Zo tonen we bijvoorbeeld een gerelateerde vraag onderaan elke discussie. Ook maken we gebruik van witruimtes en tonen we een gerelateerde vraag wanneer de gebruiker de helft van de reacties op een vraag heeft bekeken.


Het stellen van een glass-gv-cafe-unitid-tooltipvraag moet laagdrempelig zijn. Het moet simpel en snel zijn om een vraag te plaatsen. Door coach marks (visuele aanwijzingen) en suggesties te geven leiden we de gebruiker door het proces heen.

Onze werkwijze

2014-04-17 14.46.14

Om het concept daadwerkelijk neer te zetten maakten we gebruik van een aantal van onze favoriete methodes.

  • Workshops: om samen met de opdrachtgever een zo duidelijk mogelijk beeld van de gebruiker te vormen. Hierbij schetsen we wat voor de gebruiker de belangrijke onderdelen zijn op bepaalde pagina’s.
  • Conceptpresentatie: om het concept te presenteren aan de hand van de belangrijkste pagina’s. Dit is een moment waarop we meerdere stakeholders uitnodigen om hun te overtuigen van onze ideeën.
  • Sketch: een van de eerste keren dat we dit ontwerpprogramma in het volledige proces hebben gebruikt. Zowel voor het interactieontwerp als het visuele ontwerp.
  • InVision: voor het met elkaar delen van alle ontwerpen, het geven en ontvangen van feedback en als referentie voor de ontwikkelaars van de website.
  • Dropbox: voor alle bronbestanden en ons eigen project management.
  • Google Drive: voor het snel verzamelen van bevindingen, braindumps en onderzoek.

Een goed startpunt voor de ontwikkelaars

Het project moest zo snel mogelijk uitgevoerd worden, waardoor we geen documentatie hebben opgeleverd. Wel leverden we wireframes, oftewel de ‘bouwtekeningen’ voor de website, op voor drie verschillende schermformaten. We begonnen met de belangrijkste pagina’s en werkten vervolgens de rest uit tot de tijd op was. Daarnaast leverden we ‘mockups’ aan van de drie belangrijkste pagina’s, waarop precies de visuele stijl te zien is. Hier hoorde ook een styletile bij: in dit document wordt de visuele stijl vastgelegd, op het gebied van kleur, typografie etc. Dit gaf een goed overzicht van hoe de ‘look and feel’ van de website zou gaan worden. Volgens het ‘atomic design’ principe van Brad Frost, bestaat een styletile uit alle kleine bouwblokjes waaruit een website is opgebouwd, zoals typografie, knoppen, formulieren etc. Aan de hand van een styletile kunnen de ontwikkelaars dus de gehele website bouwen.

bottom-1

Eerste release live

De eerste release van het GoeieVraag Café staat een maand live. Er komt nog veel kijken bij de koppeling tussen Goeievraag.nl en het Café. Daar wordt hard aan gewerkt bij Sanoma. Het begin is er in ieder geval, en we zijn allemaal trots op het resultaat!
Heb je een vraag? Reageer dan hieronder, neem contact met ons op, of stel ‘m via het GoeieVraag Café 😉