Het bevalt ons goed bij RTL Nieuws. En andersom ook. Na de apps voor tablets en smartphones en de makeover die wij aan de website van RTL nieuws mochten geven, werden we gevraagd om een ontwerp te maken voor hun jongste initiatief: RTL Nieuws Facts.
Daarin vind je onthullende verhalen over Nederland en de buurt waarin je woont met als extraatje: aantrekkelijke datavisualisaties die je kunt personaliseren.
Verhalen vertellen
Met een twintig-tal nieuwswaardige verhalen zijn we aan de tekentafel gaan zitten. Daar starten wij het liefste mee. Tijdens het schetsen ben je niet alleen de informatie aan het analyseren, maar er ontstaat ook al snel een beeld wat het concept concreet maakt.
Herbruikbaar en eenvoudig op te maken
Om RTL niet totaal afhankelijk te maken van alle partijen die komen kijken tijdens het ontwerpproces, ontworpen wij herbruikbare templates voor alle facts. Voor zowel de overzichtspagina van de facts als voor een detailpagina van een fact.
Zo bestaat een fact onder andere altijd uit een conclusie graphic, een beknopt verhaal en een interactieve datavisualisatie.
Ook voor de interactieve datavisualisatie bedachten we templates. Deze is opgebouwd uit eenvoudige bouwblokken bestaande uit een invoer en een resultaat, die op hun beurt ook uit een vast stramien en keuzes bestaan. De datavisualisatie bevat onderin tevens altijd een variabel, deelbaar resultaat. Een feitje die jij als onderzoeker uit de visualisatie hebt opgegraven. In tekst blijft het idee allemaal een beetje cryptisch. We tonen het liever:
Een eigen smoel
Niet alleen keken wij naar het interactie ontwerp, wij zijn al vroeg in het proces gestart met de visuele stijl. Dat begon allemaal met stijlschetsen en een muur aan inspiratie.
De visuele stijl die we, samen met de RTL Graphics studio, voor RTL Facts hebben neer gezet is er een die zich duidelijk onderscheid van RTL Nieuws. RTL Facts is dan ook geen ‘snel’ nieuws, maar research journalistiek. Dit wilde we dan ook visueel duidelijk af laten wijken van de manier waarop RTL Nieuws het nieuws presenteert. Een foto vertelt al een heel verhaal in zichzelf, en dat levert bij ieder onderzoek dan ook weer problemen op. Een illustratiestijl, welke geinspireerd is vanuit de trend in infographics, was dan ook al snel de oplossing.
Duidelijk anders dan het nieuws, visueel herkenbaar en makkelijk reproduceerbaar. Met als bijkomend voordeel dat een verhaal samengesteld kan worden in de illustratie. Een die bij het delen geen extra uitleg nodig heeft, en dus ook makkelijker deelbaar is. Samen met de ruime opzet van de verhalen en de homepage van het Facts portaal geeft dit een frisse, heldere en eigen identiteit aan RTL Facts.
Persoonlijk relevant
Deze verhalen en interactieve datavisualisaties zijn natuurlijk allemaal mooi en aardig, maar het wordt nog veel interessanter wanneer je dit kunt betrekken op je eigen situatie. Je kunt daarom alle verhalen met één druk op de knop personaliseren op basis van je postcode. Op je beeldscherm wordt direct een samenvatting van alle verhalen met resultaat getoond.
Benieuwd naar hoeveel wapenvergunningen er in jouw gemeente zijn? Op de postcode van ons kantoor in Amsterdam Zuid valt het met 4 per 1000 inwoners nog reuze mee. Bekijk wat facts voor jouw gemeente betekent op RTL nieuws facts.
Development werd gedaan door Aubergine IT, waarmee we eerder mee samenwerkten aan het Buurthuis van de Toekomst voor de gemeente Den Haag. De illustraties maakten we samen met de afdeling Graphics van RTL Nieuws.