Jaarlijks zitten er 900.000 mensen thuis met een burn-out. 1 op de 7 mensen is tussen de 25 en 35 jaar (ook wel Generatie-Y genoemd). De kosten die hierbij komen kijken zijn hoog: 90.000 euro per burn-out geval. Deze kosten zijn vrijwel altijd voor rekening van de werkgever. Dit is een groot maatschappelijk probleem. Uit benchmark onderzoek wat ik tijdens mijn afstudeeronderzoek heb verricht is gebleken dat er geen bestaande oplossingen zijn voor dit probleem.
“Hoe kan een interactief product ondersteuning bieden bij een burn-out voor Generatie-Y?”
Bovenstaande vraag stond centraal gedurende mijn afstuderen bij UNITiD. Vanuit de opleiding Communicatie & Multimedia design aan de Hogeschool Rotterdam heb ik af mogen studeren bij UNITiD. Een inspirerende zoektocht naar de oorzaak van deze problematiek en hoe ik hiervoor een concrete oplossing kon ontworpen met gebruik van een interactief product. Ik ben bij dit onderwerp gekomen vanuit een persoonlijke interesse: het viel mij op dat er in mijn eigen directe omgeving veel jonge mensen steeds vaker last hebben van uitputtingsverschijnselen, keuzestress, burn-out of andere psychische problemen. UNITiD deelde deze interesse. Zij hadden alleen geen opdrachtgever en hebben de vraag bij mij neergelegd of ik zelf een opdrachtgever wilde benaderen. Deze uitdaging ben ik aangegaan. Ik heb daarvoor Antes (voorheen Bouman GGZ) benaderd. Zij waren direct enthousiast en het afstuderen kon beginnen.
Gedurende het onderzoek heb ik verschillende experts (psychologen, psychiaters en ervaringsdeskundige en een huisarts) ingeschakeld en is er gewerkt vanuit een focus group. Deze focus group bestond uit psychologen en ervaringsdeskundige.
Waarom loopt Generatie-Y een verhoogd risico op een burn-out?
Uit mijn onderzoek is gebleken dat generatie-Y erg vatbaar voor een quarter-life crisis met als mogelijk gevolg een burn-out doordat er een discrepantie is ontstaan tussen hun eisen, zelfbeeld en idealen. Door een bepaalde druk en eisen die zij aan zichzelf stellen zorgt dit voor een dissonantie in hun perceptie, attitude, waarden, normen en idealen. Er is geen ruimte of gelegenheid (door hen zelf gecreëerd) om hiermee om te kunnen gaan. Daardoor raken zij overspannen of krijgen ze een burn-out. Sociale media en technologische ontwikkelingen zijn hier deels debet aan.
Tijdens mijn afstuderen heb ik onderzocht welke gaten er op dit moment in het huidige behandeltraject zitten om te onderzoeken of hierop ingehaakt kon worden. Zo is er een lange wachttijd van twee tot drie maanden wanneer iemand van de huisarts en/of POH GGZ wordt doorverwezen naar een psycholoog. Dit betekent dat iemand met een burn-out gedurende een cruciale periode twee tot drie maanden geen ondersteuning krijgt in de aanloop naar professionele psychische zorg. Het behandeltraject duurt erg lang en is niet efficiënt door de lange wachttijden en slechte tussentijdse communicatie. Dit terwijl tussentijds monitoren en vastleggen cruciaal is en tevens als input kan dienen voor een behandelsessie.
BackonTrack
BackonTrack is een dienst die met de behulp van de iPhone applicatie en wearable device de patiënt met de professionele behandelaars verbindt. Voor dit project heb ik gekozen om gebruik te maken van een bestaand wearable device: de Fitbit. Aan de Fitbit is een hartslag sensor toegevoegd wat (samen met de bestaande sensoren van de Fitbit) kan meten of de doelgroep stress heeft. De gemeten stress wordt in de mobiele applicatie door middel van een datavisualisatie weergegeven. In de applicatie worden tevens activiteiten weergegeven die door de behandelaar zijn geadviseerd. De doelgroep kan deze adviezen opvolgen en bijhouden in de mobiele applicatie. Op deze manier wordt de doelgroep inzicht en een handvat geboden in de wachtrij naar professionele behandeling. Hiermee is BackonTrack een ondersteuning bij het toepassen van cognitieve gedragstherapie.
De behandelaars maken gebruik van een web applicatie om de doelgroep te monitoren en inzicht te krijgen in stress momenten en patronen. De huisarts kan in dit dashboard activiteiten toevoegen en een week- en dag overzicht bekijken van de doelgroep. Op deze manier kan de huisarts in één oogopslag zien wat de moeilijke momenten van de doelgroep zijn. Als de patiënt onder behandeling van een psycholoog staat, krijgt de psycholoog deze gegevens door.
Conclusie
Het onderzoek en project is zeer goed ontvangen bij zowel de focus group als alle andere betrokken stakeholders. Met deze oplossing heb ik aan kunnen tonen dat behandeling, techniek en innovatie in de zorg hand in hand samen kunnen gaan. Er zijn inmiddels meerdere partijen die hebben aangegeven een duidelijke meerwaarde te zien in deze oplossing en mijn afstudeerbegeleiders van school hebben dit project dan ook beoordeeld met een 9.4. Met veel trots deel ik dan ook graag het project middels deze blogpost.