Een vragenlijst invullen was nog nooit zo makkelijk – en leuk

Also available in:English

Effectory is gespecialiseerd in het uitvoeren van medewerkersonderzoeken. Zij vroegen ons om een nieuw design te maken voor hun online vragenlijsten. We wisten meteen dat we dat graag wilden doen. In het verleden werkten we al een aantal keren prettig met hen samen, dus zagen we ook deze opdracht zitten.  

De oude vragenlijsten hadden een zakelijke uitstraling en bestonden uit verschillende pagina’s met dezelfde typen antwoordmogelijkheden. Waarschijnlijk heb je zelf ook wel eens zo’n lijst ingevuld, waarbij het leek alsof er geen einde aan kwam. Samen met Effectory hebben we geprobeerd dit om te draaien en de merkidentiteit van Effectory’s klanten meer naar voren te laten komen. We begonnen met een verkennende workshop, waarin we samen de basis legden voor de nieuwe vragenlijst.

 

Een enkele lijst vs. losse schermen

Het oude design van de vragenlijsten bestond uit veel losse schermen die allemaal lijsten met vragen bevatten, wat ervoor zorgde dat de gebruiker soms de weg kwijtraakte. In het nieuwe design is er een duidelijk startpunt, vragengedeelte en een duidelijk einde. Bovendien is de lijst ruimer opgezet met steeds 1 vraag in focus. Hierdoor weet je zeker dat je elke vraag langsgaat. En de voortgangsbalk laat je altijd zien hoeveel vragen je al beantwoord hebt van het totaal.Een belangrijk aandachtspunt was om de nieuwe vragenlijst ook op een smartphone goed te laten werken.  De werking is hetzelfde als op desktop: er is steeds één vraag in focus, maar je kunt nog steeds door de lijst scrollen.

 

 

Visuele stijl

Bij het ontwikkelen van de visuele stijl hielden we er rekening mee dat de vragenlijst voor diverse merken gebruikt moest kunnen worden. Een aantal elementen is daarom aanpasbaar gemaakt en Effectory kan zijn klanten nu vraagtypes met diverse visualisaties aanbieden. Kortom: de vragenlijst wordt volledig naar eigen merk en uitstraling samengesteld.

 

 

Micro-animaties

Er zijn leukere dingen te bedenken dan een lijst met tachtig vragen te beantwoorden. Daarom was één van onze grootste uitdagingen gebruikers geboeid en gemotiveerd te houden tijdens het invullen. Micro-animaties spelen hierin een belangrijke rol: door duidelijke en goed getimede transities weet de gebruiker steeds op welk punt in de vragenlijst hij is.

 

 

Ook wordt hij bij het beantwoorden van iedere vraag beloond met een korte animatie. Enerzijds geeft dit een bepaalde voldoening, anderzijds biedt dit hem een kort moment om in te zien dat hij de vraag beantwoord heeft, voordat die uit beeld verdwijnt.

 

Ben je benieuwd naar een demo van de vragenlijsten? Neem dan een kijkje op Effectory.nl