Bij UNITiD stappen we graag uit onze comfortzone. Daarom daagde NPO ons uit om een keer een kunstwerk op te leveren in plaats van een functioneel ontwerp. De opdracht: visualiseer alle streams van programma’s die op npo.nl bekeken worden.
De manier waarop Nederlanders televisiekijken is sterk aan het veranderen. Avonden op de bank voor de tv zullen niet snel verdwijnen, maar wat we kijken verandert wel. We streamen steeds meer video’s en lineair televisiekijken doen we steeds minder. Liever zitten we niet meer op een bepaald tijdstip voor de tv, maar starten we een programma of film wanneer we dat willen. Ook gebruiken we steeds vaker onze telefoon en tablet als beeldscherm. Een mooie ontwikkeling om in beeld te brengen, vond NPO.
Kunst aan de muur
Samen met De Voorhoede en het NPO Marketing Intelligence Team slaagden we erin om binnen een paar dagen tot het gewenste resultaat te komen: er hangt nu een 75-inch beeldscherm op het NPO-hoofdkantoor, samen met een heus museumbordje. Op het beeldscherm worden alle programma’s gevisualiseerd die op dit moment op NPO.nl bekeken worden. De grootste afbeelding is de meest populaire aflevering op dat moment. Hoe gaaf!