UNITiD was naar FITC

Een thuiswedstrijd dit keer! Vorige week stonden maandag en dinsdag in het teken van FITC Amsterdam: Future, Innovation, Technology & Creativity. Twee dagen vol inspirerende talks over webdesign en technologie. We hebben een aantal hoogtepunten van de dag op een rijtje gezet:

 

Stefan Sagmeister

“Schoonheid kan je humeur positief beïnvloeden en de kwaliteit van je leven verbeteren.”

De aftrap werd verzorgd door grafisch ontwerp-icoon Stefan Sagmeister. Hij vertelde dat schoonheid belangrijk is voor een ontwerp, zodat je het niet snel vergeet en intuïtief herkent. Hij gaf als voorbeeld metrostations. Bijna overal zijn metrostations hetzelfde: grauw, kaal en overal dezelfde sfeer. Kortom: je bent er niet graag. In Moskou is dat wel anders. Daar zijn metrostations zó ontworpen en aangekleed, dat je intuïtief voélt waar je bent. Als je een station binnenrijdt, hoef je niet je ogen samen te knijpen om een “shit piece of Helvetica” (Sagmeister’s woorden) op een bord te lezen om te weten waar je bent. In Moskou weet je door de omgeving van elk individueel metrostation waar je bent.

Metrostation in Parijs
Een gemiddeld metrostation in Parijs
Metrostation in Moskou
Eén van de unieke metrostations in Moskou
“Functionaliteit waar niet naar gekeken wordt of niet gebruikt wordt, functioneert niet.”

 

Radim Malinic

“Everything is a work in progress”

Het Londense designbureau BrandNu wordt gerund door Radmin Malinic: een art director, illustrator en grafisch ontwerper. Hij zegt dat er nooit een goed moment is voor een persoonlijk project. Zijn advies: doe het overal, op welk moment dan ook, zoals in het openbaar vervoer. Gebruik je zwarte band, Ninja skills, of welke extra kwaliteit je ook hebt om beter te worden in je werk. Het is volgens Radmin ook heel belangrijk om na een project tijd te nemen om na te denken. Leer ervan, reflecteer en overtref jezelf.

“Do things, don’t wait for instructions”

Rami Sayar

Als visual designers vonden we het belangrijk ook wat meer te leren over CSS-animaties. Rami Sayar was dé man om met ons de basics door te nemen. Eerst nam hij ons mee naar het Geocities-tijdperk, wat de meesten nog wel zullen kennen: dé web hosting service van de jaren ’90 waarop we massaal onze eerste websites bouwden, compleet met gifs en Flash.

Kijk hoe sites er in 1996 uit zouden zien met Geocities-izer!

Zoals we in onze blogpost over het gebruik van (micro)-animaties uitleggen, kunnen animaties je site verrijken. Een perfecte plek voor animaties is bijvoorbeeld een 404 error page. Gebruikers vinden het natuurlijk niet leuk om een error page tegen te komen, dus als het dan gebeurt, is het slim om een lach op hun gezicht te toveren.

Hij tipte ons de site Easings.net. In het echte leven start of stopt de beweging van een object niet abrupt. Wanneer een bal valt, accelereert het naar beneden en stuitert het nog een paar keer. Op deze site vind je allerlei animatie-standaarden om in je animatie te gebruiken. Ook zie je gelijk hoe het eruit zou zien. Ideaal!

Er zijn 12 animation principles. Hier kun je ze alle twaalf vinden. Dit zijn de eerste drie:
Principle 1: Squash and strech: gevoel creëren van gewicht en flexibiliteit.
Principle 2: Anticipation: help je gebruikers met anticiperen op een actie. Als bijvoorbeeld iemand van de grond springt, zullen eerst de knieën een beetje buigen.
Principle 3: Staging: stuur de aandacht van de gebruiker en maak duidelijk wat belangrijk is.

Jamhot

“Thinking big & staying small”

Jamhot uit Glasgow is ontstaan door twee ambitieuze jongens die dachten: laten we een designbureau beginnen. Eigenlijk hadden ze geen idee waar ze mee bezig waren en ze maakten niet de beste of mooiste ontwerpen. Dat hield ze niet tegen. Ze hadden een droom en gingen ervoor. Greame McGowan, één van de oprichters van Jamhot, zei dan ook: ‘Onderschat nooit de kracht van enthousiasme. Ideale klant gespot? Gewoon mailen.’ Ze schrokken zich een ongeluk toen ze de eerste keer vrij snel een ‘Go’ kregen. Ze wisten eigenlijk niet wat ze ermee moesten.

Uiteindelijk groeiden ze uit tot een zeer succesvol designbureau. Ze werkten 6 tot 7 dagen per week, verdienden steeds meer geld en kregen steeds meer klanten. Toch genoten ze er niet meer van. Ze begonnen de studio voor hun plezier, maar er zat nog maar weinig plezier in. Groei is volgens de maatschappij het belangrijkste dat er is. Maar juist door die groei kreeg het duo van Jamhot een burn-out.

Toen werd het duidelijk: minder klanten, minder geld, maar méér aandacht voor projecten en hun eigen gezondheid. “Wees klein, denk groot. Het leven gaat sneller dan je denkt. Doe het nu, wacht niet vijf jaar. Als je een grote droom hebt, hoef je niet altijd heel veel te doen om hem uit te laten komen.” In het geval van Jamhot was één simpel mailtje genoeg.

Je kan alles doen wat je wilt, maar je kan niet álles doen. Tijd is ontzettend waardevol. Waar je “ja” tegen zegt is zó belangrijk. Wees hier voorzichtig en zuinig mee.

Nog zo’n goede tip: droom niet van iets, maar praat erover. Doe het, mail iemand die daar iets in kan betekenen. Je weet maar nooit…

Marcus Ivarsson

“Design with love or don’t design at all”

speaker-marcus

Marcus is Executive Creative Director van het Zweedse bedrijf North Kingdom. Hij gaf ons een geweldige Keynote-presentatie over de liefde die we in onze ontwerpen zouden moeten stoppen. Onze ontwerpen beïnvloeden namelijk de levens van ons publiek en van onszelf. Soms wel een miljoen mensen. Als referentie van hoeveel mensen jouw ontwerp zullen zien, nam hij een boek en telde hij elke letter als een mens. Een miljoen is zo abstract, maar door echt naar die letters als personen te kijken, krijg je een beter idee van hoeveel een miljoen mensen eigenlijk wel niet zijn.

Anton & Irene

Ook Anton en Irene namen een sprong in het diepe. Allebei hadden ze een hoge designer-functie bij het Amerikaanse Fantasy Interactive, maar waren door allerlei meetings die bij zo’n topfunctie komen kijken te weinig met design en creativiteit bezig. Ze besloten in 2014 samen een studio in Brooklyn te beginnen: Anton & Irene.

Ze presenteerden een aantal van hun projecten. Bij een specifiek project over sport, vertelden ze dat ze eigenlijk totaal geen kennis over sport hadden, dus ook geen idee hoe de gebruikers de site zouden gebruiken. Ze kregen veel negatieve reacties. Hun advies: als je geen passie voor een klant of project hebt en je hebt de mogelijkheid om weg te lopen: loop weg.

Anton & Irene hebben hun eigen manier van werken en wijken daar niet van af, ook niet als een klant dat van ze verlangt. En geef ze eens ongelijk: ze zijn tenslotte eigen baas! Hun manier van werken is als volgt:

  1. Eén uur samen concepten. Raak niet urenlang verwikkeld in een brainstorm. Heb je een idee? Begin ermee en werk alvast wat uit. Nieuwe ideeën en inzichten volgen vanzelf. Nadat Anton en Irene gebriefd zijn, schetsen ze eerst een uur samen. De schetsen presenteren ze via een Keynote aan de klant.
  2. Spreadsheet met features opstellen. Om een project af te bakenen en ervoor te zorgen dat de klant niet achteraf over ontbrekende elementen of features begint, stellen Anton en Irene een lijst met features op die ze uitgebreid omschrijven. Ze beginnen pas met het uitwerken van de features als de lijst is ondertekend door de klant.
  3. Lay-out definiëren. Eerst bombarderen ze de lay-out met content. Ze definiëren de look & feel door structuur, branding en content aan te brengen. Ze schuiven net zo lang rond tot alles goed is. Het moet uniek zijn voor één brand. Op zo’n manier dat je er geen ander logo boven moet kunnen zetten. Zolang je het werk kunt verkopen, kun je eigenlijk doen wat je wilt. De eerste drie weken zijn dan ook cruciaal voor het concepten en het verkopen hiervan: daarna is het voornamelijk productie.

Wat ze verder nog meegaven: stop geen troep in je portfolio, anders krijg je klanten die om troep zullen vragen. Met persoonlijke projecten kun je een beter portfolio maken en dus ook betere klanten krijgen. Omdat Anton en Irene persoonlijke projecten zo belangrijk vinden, zorgen ze dat ze 40% van hun tijd besteden aan persoonlijk werk en 60% aan werk voor klanten.

Wanneer ze even geen betaald project hebben, gaan ze zelf iets leuks doen. Ze zijn nog steeds netjes tijdens hun kantooruren (9:00 tot 18:00) aanwezig, maar gaan dan iets creatiefs doen. Zo maakten ze gewoon voor de leuk een gek zelfportret waarin ze aan het schermen zijn. Toen het portret eenmaal af was, dachten ze: “En nu?”. Nu schittert de plaat op hun website.

anton-en-irene

Hun laatste gouden tip:

“Leer van je fouten, maar leer óók van al je successen te genieten.”