Het regent tegenwoordig apps die het gesprek met je aangaan. Sommige zijn verpakt als mens, andere zijn overduidelijk een bot. Wel hebben ze allemaal iets gemeen: ze leunen veel minder op de grafische user interface (GUI) en je bedient ze vaak met je stem of een eenvoudig commando. Betekent het dat de apps van morgen geen interface hebben zoals we die kennen? Zeer waarschijnlijk!
No interface
De laatste tijd ontstaat er een beweging die claimt ‘The best interface is no interface’. Inmiddels zijn er apps voor alles en iedereen: om je auto te openen, om boodschappen te bestellen, notities te maken, verzin het maar: there’s an app for that! Als ontwerpers vinden we het juist belangrijk dat we ons leven niet laten beheersen door die felverlichte apparaten in ons hand, waar we uren naar staren met tablet-nekjes als gevolg.
Om onder andere fysieke klachten te voorkomen hebben de meeste telefoons een assistent ingebouwd die het gesprek met je aangaat: Siri van Apple, Cortana van Microsoft en Google Now. Ook handig voor in de auto bijvoorbeeld, maar ze werken nog niet vlekkeloos en zorgen soms voor frustrerende situaties. Gelukkig zijn dit soort systemen volop in ontwikkeling en ziet de toekomst er veelbelovend uit. Zo heeft Baidu een indrukwekkend spraak-systeem ontwikkeld dat in sommige gevallen zelfs beter Engels en Mandarijn spreekt dan mensen. Ook in erg rumoerige omgevingen kan het spraak-systeem verstaan wat je zegt. Spraakherkenning lijkt eindelijk zover dat het serieus ingezet kan worden en we niet langer afhankelijk zijn van de GUI.
Bij UNITiD communiceren we al geregeld met bots via Siri of Slack. We hebben zelfs onze eigen Dashbot geprogrammeerd die zaken voor ons regelt op Slack. Dit voelt nog een beetje onnatuurlijk maar het is slechts een kwestie van tijd voordat dit verbetert. De begin dit jaar gelanceerde app Quartz is het ultieme voorbeeld van een Conversational UI. Je krijgt nieuwsberichten voorgeschoteld in de vorm van kleine menselijke berichtjes. Afhankelijk van je reactie krijg je meer of ander nieuws. Hoe? Met hetzelfde gemak als het sturen van een Whatsapp–bericht.
Een centrale plek
Ook andere partijen zijn op dit moment druk bezig met het ontwikkelen van platformen die op deze manier interactie faciliteren. Slack is al erg populair en biedt genoeg vrijheid om bots te bouwen. Line, WeChat en Telegram doen het al goed en ook M van Facebook is erg indrukwekkend. De verwachting is dat dit soort Messaging apps blijven groeien. Zie bijvoorbeeld ook de slide deck van voormalig Yahoo board member Michael Wolf.
De persoonlijke assistent zal dus een steeds belangrijkere rol krijgen op je telefoon: we bestellen er taxi’s en avondeten mee, en maken zo zelfs geld over naar vrienden. Het is niet langer nodig om 10 verschillende apps te gebruiken: het kan allemaal geregeld worden vanuit een centrale plek, door simpelweg je stem te gebruiken. Hoogstwaarschijnlijk zul je in veel gevallen je apps niet eens meer openen.
Heb jij goede voorbeelden van apps die met je praten? Reageer hieronder of stuur ons een Tweet @UNITiD!