Een update voor de grootste woningsite van Nederland


Met ruim 30 miljoen bezoeken per maand is Funda de grootste woningsite van Nederland. De site bestaat inmiddels 14 jaar en was daarom toe aan een design dat meer aansluit bij de huidige behoeften van bezoekers én de wensen van de organisatie.

 

Extra superpowersArtboard

Bij Funda zit een sterke UX design-afdeling die de markt goed kent. Toch was de woningsite voor een project van deze grootte op zoek naar wat hulp van buitenaf. We werden ingeschakeld voor ondersteuning op het gebied van UX- en visual design. Het geheel moest vooral supergoed werken op alle soorten devices en mocht geen ‘volgende Airbnb’ worden. Hieronder lees je over de grootste veranderingen:


De homepage: het startpunt van een compleet nieuwe ervaring

Bij het ontwerp van de homepage lag het voor de hand om de laatste trend te volgen: een grote achtergrondvideo of foto met daaroverheen een inspirerende tekst, gevolgd door een zoekbox. Aangezien Funda een onderscheidend merk is dat niet zomaar iets doet omdat het een trend is, pakten we het anders aan. We kwamen tot een handgemaakt homepage-ontwerp met illustraties. Dit bleek een goede keuze. In samenwerking met studio Patswerk maakten we vervolgens een plan voor een flexibel, volledig responsive en uitbreidbaar illustratielandschap. Op deze manier kreeg Funda een eigen gezicht tussen alle andere woningsites.

Een groot deel van de Funda-bezoekers zijn ‘funbezoekers’. Om hier wat meer aandacht aan te besteden, plaatsten we op de homepage een aantal inspiratieblokken. Hier vinden bezoekers een selectie van verrassende, aparte huizen die ze zelf niet zo snel zouden vinden via een normale zoekopdracht:

Artboard

De makelaarspagina: overzichtelijk en makkelijk vergelijken

Door hiërarchie aan te brengen op de kantoorpagina’s van NVM-makelaars is het nu veel makkelijker om makelaars te vergelijken en een geschikte NVM-makelaar te vinden. Op de detailpagina in het blok ‘Recente activiteit’ zie je hoe actief de makelaar de laatste tijd is geweest. Ook staan er belangrijke statistieken op de pagina, zoals het aantal huizen dat de makelaar te koop heeft staan.

Makelaarspagina oud / nieuw

‘Mijn Funda’: een persoonlijke omgeving die overal terugkomt

We maakten Funda een stuk persoonlijker met de ‘Mijn omgeving’. In een persoonlijke menu vind je functies die helpen bij het vinden van een huis, én functies die je af en toe gebruikt, zoals de instellingen van je mail. Je persoonlijke aanbod en de huizen die je hebt bewaard vind je terug in de header van de pagina. Dit onderdeel wordt verreweg het meest gebruikt, dus was het logisch om daar de focus op te leggen.

De ‘Mijn omgeving’ vind je ook terug op de huispagina’s: je kunt een huis bewaren, noties maken en een persoonlijke score geven. Deze functies zijn geclusterd in handig overzicht. Op die manier ontstaat er een natuurlijke samenhang die meer rust en duidelijkheid geeft. Door de focus te leggen op het beoordelen van een huis wordt de basis goed uitgelegd. Zo snapt ook de minder ervaren doelgroep wat de bedoeling is. Functies voor ervaren gebruikers zijn wat meer naar de achtergrond verplaatst.

 


 

Dit veranderde er nog meer aan Funda:

  • Zoekopdrachten filteren: met een set prettig werkende filters is het nu veel makkelijker om een huis te vinden dat aan alle eisen voldoet.
  • Grote foto’s: een foto zegt meer dan 1000 woorden. Klik op een foto en je komt meteen in een full page fotoviewer waar je alle foto’s, video’s en plattegronden kunt bekijken.
  • Alle informatie op één pagina: kenmerken van het huis, foto’s, technische specificaties en info over de makelaar vind je vooraan allemaal op één overzichtelijke pagina.
  • Mobile first: Wie kent het niet: je rijdt door een leuke buurt en ziet ineens een huis te koop staan. Gauw je telefoon erbij om op Funda te kijken. Bij het hele ontwerp gingen we ervan uit dat het op mobiel super werkt en er net zo goed uitziet als op een groot scherm.
object_detal

Het ondersteunen van het designteam van Funda was een leuke en uitdagende klus. Door agile te werken, presentaties te geven aan het MT, veel discussies te voeren, demo tuesdays én flink wat potjes tafelvoetbal kwam er een nieuwe site tot stand waar iedereen volledig achter staat. De komende tijd wordt er nog een hoop getweakt en verbeterd. Funda weet maar al te goed wie hun gebruikers zijn en wat ze willen, dus dat komt helemaal goed! Neem gauw een kijkje op het nieuwe Funda.

Deze blogpost is mede geschreven door Puck Pijnenburg en Pascalle Karthaus