Buienradar.nl: persoonlijk, relevant én een fundament voor de toekomst

Storm, regen, natte sneeuw: niets fijner dan een stevige paraplu bij de hand te hebben als het onstuimig weer is. Om te checken of we een paraplu nodig hebben, pakken we onze telefoon, computer, laptop, tablet of misschien wel horloge erbij. Een flink verschil met een aantal jaar geleden, toen we nog niet zoveel keuze uit apparaten hadden.

Om de nummer 1 buienexpert te blijven, was het voor Buienradar tijd om concurrentie bij te blijven en een gebruikerservaring te creëren die aansluit bij nieuwe wensen van gebruikers.

Van buienexpert naar weerexpert

Als we willen weten of het gaat regenen pakken we haast zonder na te denken Buienradar erbij. Maar wist je dat Buienradar veel meer informatie in huis heeft? Graag wil Buienradar als aanbieder van de complete weersverwachting worden gezien, dus was het tijd om verborgen informatie meer onder de aandacht te brengen. De wensen: de platformen verrijken, beter inspelen op consumentenwensen en tegelijkertijd de vertrouwde identiteit behouden.

De vraag aan UNITiD: ‘Hoe zien de huidige gebruikersbehoeften omtrent het weer eruit? En hoe kan Buienradar daar de komende 3 jaar op inspelen?’

De ideale customer user journey

We doorliepen de volgende stappen om antwoord op bovenstaande vragen te geven:

    1. We definieerden 3 doelgroepen: ‘de actieve socializer’, ‘de drukke planner’ en ‘de bewuste levensgenieter’. In totaal nodigden we een gemixte groep van 28 mensen uit om een week lang wat korte vragen te beantwoorden over de invloed van het weer op hun dagelijks leven.
      BR_onderzoek
    2. Op basis van de onderzoeksresultaten hielden we verschillende workshops met Buienradar, zoals ‘De dag van…’. Voor deze workshop stelden we een schematische weergave op van de dag van elke doelgroep met bijbehorende activiteiten en hun weergerelateerde keuzes. Uit deze workshop vloeiden een aantal concrete ideeën die de doelgroep kunnen helpen. Bij elk idee keken naar de verwachtte impact op het gebied van design, techniek en content.
      BR_ideeen
    3. Na het beoordelen van de voordelen voor de klant en Buienradar zelf, kozen we de beste ideeën uit die leidden tot de ideale customer user journey; wederom ‘De dag van…’, maar nu de ideale dag van de gebruiker. De ideale dag zou ontstaan als de gekozen ideeën uitgewerkt worden. Belangrijke kernwoorden die steeds terugkwamen: ‘persoonlijk’ en ‘relevant’.
      BR_journey

Terug naar de basis: Buienradar.nl

Sommige van de gekozen ideeën waren voor de lange termijn, andere ideeën hadden betrekking op de bestaande producten van Buienradar, zoals de website. We besloten om allereerst te zorgen voor een stabiele basis: we pakten de bestaande website van Buienradar aan zodat het makkelijker en logischer was om vervolgens de lange termijn-ideeën uit te werken.

Gebruikers verwachten overal toegang te hebben tot je site. Zeker als het gaat om een regenradar. Om die reden is het vernieuwde Buienradar.nl opgezet in een responsive formaat. Daarnaast creëerden we meer overzicht en meerdere ingangen om meer functies onder de aandacht te brengen. De ingangen zijn relevant voor verschillende scenario’s waarmee gebruikers de website binnenkomen. Tijdens het proces hielden we constant rekening met creëren van een gebruikerservaring die ‘persoonlijk’ en ‘relevant’ is.

BR_usertest

De resultaten

De visie voor de komende jaren zie je terug op de vernieuwde site. Het design kwam tot stand door simpelweg bestaande informatie te herstructureren, want het grappige is dat bijna alle informatie al online stond. Het nieuwe karakter van Buienradar.nl zie je op de volgende manieren terug in het design:

  • ‘Mijn persoonlijke weerbericht’

Om gebruikers zo snel mogelijk relevante informatie te bieden, is het mogelijk om je favoriete locaties op te slaan. Deze zie je altijd direct op de homepage, maar je kunt ze allemaal ook snel inzien via de sectie ‘Mijn weer’. Hier zullen in de toekomst meer functionaliteiten bij komen, om gebruikers nog sneller en beter van informatie te voorzien.

  • Informatie over elk weertype

Op de vernieuwde site zie je veel duidelijker dat Buienradar meer te bieden heeft dan alleen bui-informatie. Dit zie je gelijk al op de homepage, maar bijvoorbeeld ook bij elke locatie die je opzoekt.

  • Focus op locaties

Omdat je meestal het weer van een specifieke plaats wilt weten, is het nieuwe Buienradar.nl gefocust op locaties. Voor elke locatie (in binnen- en buitenland) vind je alles wat je wilt weten, zoals de actuele regenvoorspelling en de langetermijnverwachting.

  • Nieuwe, maar vertrouwde visuele stijl

We kozen een vertrouwde, herkenbare visuele stijl die gebruikers niet afschrikt, maar wel modern is. Het vernieuwde Buienradar.nl oogt vriendelijk, maar straalt ook autoriteit uit. De site heeft een duidelijke visuele stijl die in toekomstige projecten gebruikt kan worden om alles één geheel te houden. Voor de nodige herkenbaarheid binnen het RTL-landschap, kozen we het font dat onder andere ook bij RTL Nieuws wordt gebruikt.

BR_screens1

De vernieuwde website straalt nog steeds het oude, vertrouwde Buienradar uit, maar is een stuk strakker, frisser, overzichtelijker, en te gebruiken op alle apparaten. Daarnaast heeft de site nu een persoonlijk en relevant karakter, zodat de weerdienst beter inspeelt op de wensen van gebruikers. We zijn trots dat we aan de bekendste Nederlandse weersite mochten werken en ontzettend benieuwd wat jullie ervan vinden!

Neem alvast gauw een kijkje op de testversie van de website: preview.buienradar.nl.