Vorige week vond voor de 2e keer de workshop Mobile App Design plaats op ons kantoor. Een leuke en vooral leerzame training voor iedereen die te maken heeft met het maken van apps. Javier Simón Cuello – schrijver van het boek ‘Designing Mobile Apps’ – was van de partij om de 2-daagse workshop te verzorgen.
Na de eerste succesvolle sessie in juli, kwam Javier vorige week weer bij ons langs voor de tweede workshop. Ook dit keer waren er zo’n 15 deelnemers aanwezig van verschillende (grote) bedrijven. UNITiD werd vertegenwoordigd door office manager Charlie en copywriter Amber, die ook graag de kneepjes van het vak wilden leren.
Dag 1- Brainstormen, schetsen, prototypen en een gebruikerstest
De eerste dag was vooral conceptueel. Sterker nog: er kwam geen laptop aan te pas. We maakten teams van 2 of 3 personen en gingen aan de slag met het bedenken van ideeën voor apps die een bepaald probleem oplossen. Elk team koos zijn beste idee uit en beantwoordde de volgende vragen:
- Welk probleem willen we met deze app oplossen?
- Wat maakt deze app anders dan andere apps?
- Wie gaat de app gebruiken?
- Hebben we hier écht een app voor nodig?
We stelden de belangrijkste functionaliteiten van de app vast en pakten – na Javier’s uitleg over schetstechnieken – potlood en papier om wireframes te schetsen. De wireframes maakten we digitaal via de ‘prototyping on paper’-app POP. Hiermee kun je schetsen gemakkelijk aan elkaar koppelen om snel én vroeg in het proces een idee te krijgen van de werking van de app.
De schermen testten we onder de andere teams, om zo direct feedback te krijgen op de flow en interactie. Zo’n tussentijdse gebruikerstest is een handig reflectiemoment, omdat je erachter komt dat dingen die voor jezelf logisch lijken, niet altijd als logisch worden ervaren.
Dag 2 – visual design en micro-interacties maken
De tweede dag startte met het verwerken van de feedback op het prototype. Vervolgens gaf Javier uitleg over ontwerprichtlijnen voor iOS en pakten we Sketch erbij om de wireframes om te zetten naar visual design.
Tussen het ontwerpen door gaf Javier een aantal korte presentaties over verschillende facetten rondom mobile app design. Zo kregen we een korte uitleg over micro-interacties maken met Keynote. Aan het eind van de dag zette elk team de designs in InVision, om zo een werkend prototype aan de andere andere teams te presenteren.
Geen regel code
De workshop Mobile App Design is een leerzame en vooral toegankelijke workshop. Vrijwel het hele ontwerpproces komt aan bod en je hoeft geen regel code te programmeren. Ook als je geen designer of computernerd bent kun je prima met de workshop meedoen.
Hoewel ervaring met Sketch geen vereiste is, bleek het toch wel handig als je wat basiskennis hebt. Op die manier gaat het visual design-gedeelte van de workshop net wat soepeler en heb je aan het eind van de workshop een betere én volledigere uitwerking van je app.
Interesse in de workshop? Hou dan de Facebookpagina van Javier in de gaten.