Dag verkreukelde reisgids, hallo weCity Guide

Voor een citytrip naar Amsterdam hoef je voortaan niet meer de boekenwinkel in voor een Lonely Planet of Marco Polo. Met de weCity Guide voor iPhone heb je niet alleen een digitale reisgids, maar ook je persoonlijke reisleider, ticketagent én overal gratis wifi op zak. UNITiD verzorgde het ontwerp voor deze start-up!  

 

WeCity-schaduw

Betere en persoonlijkere reisbegeleiding

Elk jaar komen er zo’n 7 miljoen buitenlandse toeristen voor gemiddeld 4 dagen naar Amsterdam. Als toerist wil je zoveel mogelijk uit die dagen halen. Flink balen als je dan urenlang in wachtrijen staat bij populaire attracties. ‘Daar moeten we iets mee’, dachten content-pro David Kat en marketing specialist Luc Deliance. Ze liepen rond met het idee om toeristen beter en persoonlijker te begeleiden, en klopten bij UNITiD en developerspartij Trifork aan voor de realisatie van een app.

Het resultaat: een app waarmee toeristen uit de wachtrijen worden gehaald en hun kostbare tijd kunnen besteden aan zowel toeristische attracties als verrassende plekken.

 

Wecity1

Gratis wifi voor toeristen

‘Bij de weCity-app ligt de focus zoveel mogelijk op de wensen en behoeften van de toerist’, zegt David Oldenburger, die namens UNITiD het interactieontwerp maakte. ‘Dit betekent dat we het zo persoonlijk, maar ook zo makkelijk mogelijk hebben gemaakt om de stad te ontdekken. Denk aan activiteiten die speciaal voor jou geselecteerd worden, het boeken van restaurants via de app, veel inspirerend beeldmateriaal en gratis wifi.

 

Wecity2-beeldmateriaal1

Vooral dat laatste is een groot voordeel voor toeristen in Amsterdam. David: ‘Hoe vaak ik toeristen niet op screenshots van Google maps zie turen die ze ’s ochtends in het hotel hebben gemaakt.’ Met de weCity app is dat verleden tijd en kun je op 75.000 plekken in de stad gratis wifi gebruiken. Zo ben je tijdens je reis net zo flexibel en op de hoogte als normaal.

Gepersonaliseerde tips

Na het installeren kun je een persoonlijk profiel aanmaken, waarin je zaken als je reisduur, reisgezelschap en het type citytrip invoert. ‘Je kunt het zo persoonlijk maken als je wilt’, legt David uit. ‘weCity wil geen verplichtingen opleggen, dus als je liever niks over je budget vertelt, kun je dit onderdeel open laten. Wel krijg je, naarmate je profiel vollediger wordt, steeds persoonlijkere tips voorgeschoteld en leert het systeem patronen herkennen.’

 

Wecity3-persoonlijke-tips

Ook worden de tips gebaseerd op je locatie en het weer. David: ‘Er zal dus geen terras of stadspark worden getipt als het stormt of gaat regenen.’ Naast een selectie van toeristische highlights, wordt de weCity Guide gevuld met tips van locals. Doordat er allerlei verschillende data worden gemixt, voelt het alsof er een persoonlijke reisleider in je broekzak zit.

Nooit meer in de wachtrij

Om wachtrijen te omzeilen kun je direct vanuit de app alvast tickets kopen voor musea, attracties  en andere betaalde activiteiten die je graag wilt doen. Ook kun je via de app een restaurant reserveren om zeker te zijn van een tafeltje. Het verdienmodel van weCity draait dan ook om commissies die restaurants, attracties en museums afdragen voor elke tafel of ticket die via de app wordt geboekt of gereserveerd.

WeCity-wachtrij

Betalen zonder gedoe

Over het reserverings-en betalingssysteem vertelt David enthousiast: ‘Met allerlei slimme technieken hebben we dit zo makkelijk mogelijk gemaakt. Zo zie je hoeveel stappen er nog zijn voordat je betaling is afgerond, en kun je een paar stappen terug als je bijvoorbeeld nog een ticket extra wilt toevoegen. Ook kun je gemakkelijk met je creditcard betalen. Door simpelweg een foto van je pas te maken worden je gegevens automatisch overgenomen. Om bezoekers door het reserverings- of betalingssysteem heen te loodsen, worden er transities en animaties gebruikt die het proces minder saai maken.’

 

Wecity5-betalingen

Op naar de volgende stad!

Onze David kijkt terug op een bijzonder en geslaagd project: ‘Toen we begonnen was er, naast een doordacht businessplan, alleen een naam. Met drie UNITiD-ontwerpers (een interaction designer en twee visual designers) werkten we mee aan de branding van weCity. Door het gebruik van eigenzinnige animaties, transities en beeldmateriaal heeft de app een unieke stijl en een fijne gebruikservaring gekregen.’

De komende tijd worden er nog een hoop dingen geoptimaliseerd, zodat de weCity Guide in de toekomst ook in andere wereldsteden aangeboden kan worden.

De weCity Guide staat sinds 1 juli live in de App Store en is gratis te downloaden.

Download ‘m nu