Innovatie voor het onderwijs tijdens het ‘Young People Create the Future’ congres

Een paar weken geleden vertelden we over de Nationale Onderwijstentoonstelling, waar we een aantal nieuwe ontwikkelingen op het gebied van onderwijs ontdekten. Omdat het zo’n succes was, werd onze interesse voor het mediagebruik van kinderen alleen maar groter. Daarom besloten we op 10 februari ook een kijkje te nemen op het congres ‘Young People Create the Future’, een onderdeel van de jaarlijkse Safer Internet Day.

En wat zijn we weer een hoop wijzer geworden die middag! Het congres vond plaats in het FOX Theater in Hoofddorp en werd onder andere door Sanoma en Veiliginternetten.nl georganiseerd. De middag stond in het teken van de nieuwste trends en ontwikkelingen rondom internet en nieuwe media, en dan vooral welke rol kinderen hierin spelen. Hoe zien zij de toekomst bijvoorbeeld voor zich? Zien zij ook gevaren? Maar ook: hoe kun je deze jonge generatie het best bereiken en wat hebben de ontwikkelingen voor gevolgen voor adverteerders, contentmakers, het bedrijfsleven en de overheid?

Om antwoord te geven op dit soort vragen stonden er zes sprekers op het programma, met elk een heel verschillende achtergrond. Doordat de sprekers hun eigen draai aan het thema gaven, werd het een heel afwisselende middag waarbij we veel nieuwe inzichten opdeden. Hieronder lees je wat ons het meest aansprak.

Niets mis met het fysieke boek

In onze blogpost over de Nationale Onderwijstentoonstelling hadden we het al even over het letterlijk overnemen van fysieke boeken in apps. Eline Kwantes van Dromenkroon, een bedrijf dat samen met kinderen de toekomst ‘bedenkt’, kwam er tijdens interviews achter dat een fysiek boek nog steeds heel fijn wordt gevonden door kinderen, en dat zij niet per se alles digitaal willen. ‘Een boek is rust’ en ‘op mijn tablet word ik afgeleid door mijn favoriete spelletjes’, gaven kinderen vaak aan. Eline’s verklaring: ‘met een echt boek heb je even niets anders aan je hoofd.’ Haar advies was dan ook om niet alles te digitaliseren omdat iedereen dat doet. Denk vanuit de behoefte van kinderen: wat willen zij en wat hebben ze nodig?

droom2

Het bijblijven van leraren

In onze vorige blogpost hadden we het ook al even over alle apps en tools die docenten als lesmateriaal voorgeschoteld krijgen. Hoewel leraren met veel plezier met de nieuwste technologieën werken, raken ze vaak de weg kwijt bij het gebruiken van zo’n app of tool. Marcel Timmer, Directeur Developer Experience bij Microsoft, gaf in zijn presentatie aan dat het bijblijven van docenten een van de grootste uitdagingen van deze tijd is. Om leraren vertrouwd te maken met digitale lesmaterialen voelen we ons als ontwerpers geroepen om in te spelen op deze ontwikkeling. Door een doelgroeponderzoek te doen naar de ‘leraar als gebruiker’, kunnen we rekening houden met hun behoeften en zo bijdragen aan soepel werkende digitale middelen voor in de klas.

Rekenen, taal en programmeren

Om kinderen het maximale uit technologie te laten halen, noemde Marcel Timmer ‘programmeren’ als een heel belangrijke factor. ‘Net als taal en rekenen zou het eigenlijk een vak op school moeten worden’, stelde hij. Door programmeren ‘leuk te maken’ voor jongens en meisjes zouden we ook al vroeg talenten kunnen ontdekken. Zoals Puck, een 15-jarige programmeur die ons tijdens het congres verblufte met zijn snelle programmeerkunsten. Wat hij er zo leuk aan vindt? ‘Het is logisch nadenken, problemen oplossen en het is gewoon cool om te kunnen.’

programmeur

Fun & Educ(k)ation

De visie van Suzan Schouten, uitgever Kids & Teens bij Sanoma, sluit mooi aan bij onze eerdere uitspraak ‘Leren is leuk’. Met Duckwise, een edutainment label van Sanoma, wordt gefocust op digitaal en spelenderwijs leren zonder de authenticiteit van Donald Duck te verliezen. De focus ligt op ‘Fun & Educ(k)ation’ voor de thuismarkt. Zo bestaat er DuckTypen, een online typecursus die het leuk maakt om te leren typen, en de Duck Quiz waarbij kinderen spelenderwijs meer over de wereld leren. Met Duckwise wordt continu gekeken wat kinderen kunnen leren en welke vaardigheden ze bijvoorbeeld nodig hebben in 2030. Suzan vertelde dat er nog veel spannende dingen op het programma staan. We zijn benieuwd!

duck3

Alles is mogelijk!

Als we de zes sprekers van ‘Young People Create the Future’ mogen geloven is alles mogelijk. Met de huidige technologie kunnen we tegenwoordig bijna alles! Misschien soms nog alleen in onze gedachten, maar zijn niet alle dingen op die manier begonnen?

Kinderen zijn een bron van inspiratie bij nieuwe ontwikkelingen. Hun creativiteit kunnen we gebruiken om tot nieuwe inzichten te komen, want ‘the sky is the limit’ in hun hoofd. Ze leren snel en pakken de nieuwste technologieën vliegensvlug op. Toch moeten we niet vergeten wat hun behoeftes zijn, en beseffen dat ze niet altijd digitaal bezig willen zijn. Soms willen ze ook gewoon lekker op een grasveldje kunnen rondrennen.