Make-over voor de app van Buienradar

Het was hartje zomer toen we op onze flip flops naar RTL Weer & Verkeer in Hilversum vertrokken om misschien wel een van de leukste opdrachten van het jaar binnen te halen. Toen we te horen kregen dat we een frisse wind mochten laten waaien door de app van Buienradar, kropen we vol enthousiasme achter onze beeldschermen met de airco op volle toeren. De Buienradar app, één van meest gebruikte apps van Nederland, was toe aan een update: visueel gezien, maar ook aan de interactie mocht waar mogelijk gesleuteld worden. Een spannende uitdaging!

Nieuwe uitstraling, zelfde gebruikswijze
Om de trouwe gebruikersgroep niet af te schrikken, kregen we de opdracht om het gebruik van de app zoveel mogelijk gelijk te houden, maar de uitstraling wel echt van deze tijd te maken. Op die manier zou de app beter aansluiten op de verwachtingen van nieuwe gebruikers, en was het mogelijk om het ontwerp beter te laten passen bij de uitstraling van de huidige iOS- en Android-systemen.

buienradar-apps-oud

Puzelstukjes verzamelen
Voordat we met het ontwerp aan de slag gingen, wilden we eerst weten wat er allemaal aan design aanwezig was. Naast de veelgebruikte app is Buienradar onderdeel van RTL Weer én een van de grootste weerwebsites van Nederland. Door alle verschillende designs door te nemen werd al gauw duidelijk dat er behoefte was aan een stijl die herkenbaar is, autoriteit uitstraalt en het bestaande informatieve karakter blijft ondersteunen.

Een visuele stijl kiezen
Tegenwoordig lijkt iedereen de mond vol te hebben van ‘material design’ en ‘flat design’. Hoewel deze visuele stijlen allebei aanhangers en tegenstanders hebben, is vrijwel iedereen naar hetzelfde op zoek: een moderne stijl die er strak en scherp uitziet, en daarnaast goed uitkomt op alle apparaten en schermgroottes. Om dit te bereiken wordt er vaak per apparaat een specifieke visuele stijl gekozen. Hierdoor lijkt soms vergeten te worden dat het ontwerp nog bij de organisatie en het merk moet passen. Om dit te voorkomen kozen we voor één visuele stijl die goed bij Buienradar past en daarnaast op elk scherm en apparaat natuurlijk overkomt. Op die manier blijft de app herkenbaar en vertrouwd; waar en waarop je hem ook tegenkomt.

styles

Wat experimenteren met typografie en kleurgebruik in een aantal overzichtjes met stijlelementen, oftewel ‘style tiles’, bracht ons al gauw tot een keuze. Voor de typografie kozen we ‘Helvetica Neue’, vanwege het veelzijdige en typerende karakter. Om het ontwerp fris te houden, lieten we de Buienradar-kleuren zwart en groen vallen en zijn we verder gegaan met de andere twee kleuren: blauw en wit. Daarnaast kozen we rood voor de functionele highlights.

Positieve reacties
De nieuwe iOS en Android apps zien er fris uit en passen helemaal bij deze tijd. Dat is niet alleen onze mening; ook in de app stores zijn veel positieve beoordelingen te vinden. Ook op Androidworld.nl en Iphoned.nl wordt de update besproken. 

screens_exploded

Vertel ons jouw mening!
Hartstikke leuk natuurlijk, al die positieve reacties! Maar we zijn ook heel benieuwd wat jij van de app vindt. Download of update ‘m (als je dat nog niet gedaan hebt) en laat vooral je mening horen.