Voor een witte achtergrond: | PNG | EPS | |
Voor een zwarte achtergrond: | PNG | EPS |
Het productportfolio van NU.nl is de afgelopen jaren flink aangevuld met verschillende producten. Snel innoveren heeft altijd voorop gestaan, waardoor er door de jaren heen een versnipperde stijl ontstond.
NU.nl kan niet bestaan zonder adverteerders. Hoewel het gros van de gebruikers al een tijdje is verhuisd naar mobiel, werkten mobiele advertenties nog niet optimaal als NU.nl vanuit de browser werd bekeken.
Nieuwe inzichten en betere technieken,
brengen een optimale gebruikerservaring
Om de versnippering aan te pakken moesten we terug naar de basis. Hiervoor deden we samen met het team van NU.nl een workshop ‘Branding en Identiteit’. Hierbij gingen we aan de slag met zaken als de informatiedichtheid, scanbaarheid en kort en snel nieuws.
Eén styleguide voor alle uitingen
De styleguide vormt de basis voor alle (digitale) uitingen van NU.nl. Met behulp van atomic design hebben we een overzichtelijke styleguide gecreëerd. Hierin worden alle ‘atoms’ gedefineerd. Met ‘atoms’ bedoelen we de kleinste bouwblokjes, zoals de gebruikte kleuren en de grootte van de lettertypes.
Door de jaren heen werd het kleurenpalet van NU.nl steeds aangevuld met nieuwe kleuren. De kleuren werden vaak verschillende toegepast, waardoor een geheel ontbrak. Samen met NU.nl hebben we twee mogelijke kleurenpaletten samengesteld, waarbij we uiteindelijk kozen voor een helder en fris kleurenpalet.
Extensies van NU.nl, zoals NUsport en Nutech, hadden voorheen felle, heldere kleuren. Op basis van deze kleuren zijn we het nieuwe kleurenpalet gaan samenstellen. Dit zorgt voor een frisse uitstraling met herkenbare kleuren. Ook zie je duidelijk onderscheid tussen de verschillende onderdelen.
Gezien het grote aantal dagelijkse bezoeken wordt NU.nl ook wel 'de huiskamer van Nederland' genoemd. Iets om trots op te zijn, maar dat betekent wel dat je voorzichtig moet omgaan met grote veranderingen. De katernen op de homepage van NU.nl werden voorheen aangeduid met pastelkleuren. Om de herkenbaarheid en het vertrouwde gevoel te behouden, kozen we voor het nieuwe ontwerp een ingetogen, maar toch fris kleurenpalet. Het was hierbij ook een uitdaging om de verschillende katernen onderdeel te laten uitmaken van NU.nl, maar ze toch een onderscheidend karakter te geven.
Uit user stories, tientallen sessies, iteraties, presentaties en ‘rapid prototyping’ vloeiden twee concepten: een ‘evolutie’ en een iets radicaler concept; de ‘revolutie’. Deze twee concepten lieten we onder andere testen door het interne testlab van Sanoma. Uiteindelijk werd er gekozen voor de evolutie. Hierbij is wel ruimte gehouden voor revolutionaire redactionele formats.
Voor het iets radicalere ontwerp kozen we voor een tweekoloms-grid. Hierbij zit het menu verscholen achter de ‘hamburger’. Alleen de extensies zijn direct zichtbaar. De focus ligt daardoor volledig op de content. Door de extra ruimte die er ontstond kon ook de informatiedichtheid iets omlaag, waardoor het geheel een stuk ruimtelijker aanvoelt.
Bij het evolutie-ontwerp besloten we om een driekoloms-grid aan te houden waarbij we alle atoms, oftewel de kleine bouwsteentjes, aanpakten. Dit zorgt voor een rustiger en consistenter geheel. Op die manier hoeft de gebruiker nauwelijks aan veranderingen te wennen, terwijl er op de achtergrond juist een hoop is opgeruimd en veranderd.
In een door ons georganiseerde workshop samen met de salesafdeling van Sanoma keken we naar de wensen van de adverteerder en de mogelijkheden hiervoor op het vernieuwde NU.nl. Voor het nieuwe ontwerp hebben de advertenties verschillende formaten zodat ze op alle apparaten die bezoekers gebruiken optimaal worden getoond. Ook kan de advertentie linken naar de website van de klant of een branded content artikel van de adverteerder op NU.nl.
In een workshop met de redactie van NU.nl keken we naar de mogelijkheden van een aantal bestaande redactionele formats, zoals ‘liveblog’, ‘dag van NU’, artikelpagina’s en de fotoviewer. Ook op het gebied van content keken we naar de mogelijkheden voor adverteerders. Adverteerders kunnen in nauwe samenwerking met de redactie een branded content artikel plaatsen, waarbij de adverteerder zich positioneert als expert van een bepaald thema. Deze vorm van adverteren is inzetbaar op alle platformen: mobiel, tablet en web.
Met veel succes hebben we wekenlang intensief met elkaar samengewerkt in een multidisciplinair Scrum-team. Hierbij waren we continu bezig met ontwerpen, gebruikerstesten en aanpassingen doen. Door alle kennis en ervaring die we hebben opgedaan tijdens het proces zijn we tot een resultaat gekomen dat er mag wezen: een vernieuwd, solide en herkenbaar ontwerp voor de grootste digitale nieuwswebsite van Nederland.