Een conferentie op dinsdagochtend? Jazeker. En wat was het een succes! Gisterenochtend vertelden vier praktijk-innovators alles over succesvol online innoveren. En omdat ruim honderd gasten al om 08:00 uur voor de deur stonden, hadden we een lekker ontbijt van Spek & Bonen klaar staan in ons Rotterdamse kantoor.
Innovatie
Hoewel online media vrijwel onmisbaar zijn voor elke organisatie, gaan er vaak genoeg dingen mis op dit gebied. Projecten kosten meer tijd en geld dan verwacht, deadlines worden niet gehaald of geboekte resultaten komen niet goed aan bij de beoogde doelgroep. Dus hoe doe je dat nou eigenlijk, een succesvolle online innovatie opzetten? Op die vraag weten ervaringsdeskundigen natuurlijk het beste antwoord. Bij UNITiD houden we van vernieuwing en staan we vooraan als het gaat om het verbeteren van ontwerpprocessen. Om die reden vonden we het een goed idee om over dit thema een mini-conferentie te organiseren met een aantal spraakmakende innovators. En hoe kun je zo’n ochtend nou beter beginnen dan met een goed gevulde maag?
Na een gezellige kennismaking en genoeg broodjes te hebben gegeten, had Ewald Smits van Management Team de eer om de conferentie te openen met een introductie over innovatie. Vervolgens stelde hij elke spreker voor.
Na de sfeerimpressie hieronder vind je onze terugblik op de presentaties van Pieter Zwart (Coolblue), Marc Köhlbrugge (Beta List), Matthijs Collard (UNITiD) en Jurriaan Bernson (NU.nl) met elk hun eigen verhaal over ‘Fast Innovation’.
Sfeerimpressie
Kon je er niet bij zijn? Of vind je het leuk om nog wat van de ochtend terug te zien? Bekijk dan onze sfeervideo van de ochtend.
Pieter Zwart
Eindbaas Coolblue
‘Luister altijd naar je klanten. Ze willen graag vertellen hoe je geld aan ze kunt verdienen’
Pieter Zwart richtte in 1999 met twee studiegenoten Coolblue op. Wat begon op een Rotterdamse studentenkamer is uitgegroeid tot één van de grootste Nederlandse internetbedrijven. Dit succes komt vooral door een obsessieve focus op klanttevredenheid. Bij Coolblue doen de 860 streng geselecteerde medewerkers er alles aan om van de customer journey een fijne beleving te maken: ‘Alles voor een glimlach!’ is het motto van Coolblue, dat Pieter vaak benadrukt tijdens zijn presentatie. Veel nieuwe klanten worden simpelweg geworven door mond-tot-mond reclame van tevreden klanten. Pieter zijn grootste inspiratiebron is dan ook de klant. Bij Coolblue wordt continu onderzoek gedaan naar klanttevredenheid. Pieter: ‘Klanten vertellen je maar al te graag hoe je nóg succesvoller kunt worden, hoe je nóg meer geld kunt verdienen en hoe je hem of haar nóg blijer kunt maken.’ Het bedrijf gelooft in kleine stapjes waardoor ze ‘elke dag een beetje beter’ worden.
Marc Köhlbrugge
Oprichter Beta List
‘Oplossingen zijn de problemen niet’
Marc Köhlbrugge omschreef de term innovatie als ‘(Doelgericht) onbekend terrein verkennen’. Hij zette een stap in dit onbekende terrein met de ontwikkeling van zijn eerste startup ‘Open Margin’. Tijdens een zoektocht naar bètatesters merkte hij dat het ontzettend lastig was om hier publiciteit voor te krijgen. Websites als TechCrunch schrijven namelijk alleen over nieuwe producten die al live staan. Om aandacht van TechCrunch te krijgen, zette hij binnen enkele dagen ‘Beta List’ live. Beta List is een blog met een overzicht van apps die nog niet live zijn, maar wel al bètatesters zoeken. Dit bleek een goede stap. Het leverde hem een hoop bètatesters op voor Open Margin en hij zag dat er bij app developers veel vraag was om voorafgaand aan een productlancering al bètatesters te hebben. Ook merkte hij dat early adopters maar al te graag nieuwe startups ontdekken. Op die manier werd Beta List een succes.
Inmiddels werkt Marc fulltime aan zijn groeiende blog en is hij druk bezig met teamuitbreiding. De truc van succesvol innoveren is volgens hem om zoveel mogelijk te proberen in een zo kort mogelijke tijd. Marc: ‘Probeer iets, kijk of het werkt, leer van je fouten en herhaal dit proces vervolgens. Als je in het begin van een project al te veel focust op succes, dan beperkt dit je denken en mis je kansen.’
Matthijs Collard
Interaction Designer en partner UNITiD
‘Het moet sneller, vaker, maar wel goed’
Onze eigen Matthijs Collard sprak over innovatie binnen ons eigen ontwerpproces. De afgelopen jaren zijn er steeds meer online platformen ontstaan, waardoor onze ontwerpwerkzaamheden exponentieel zijn gegroeid. Ontwerpen moeten vandaag de dag voor meerdere platformen geschikt zijn en als bedrijf kun je niet achterblijven op dit soort ontwikkelingen. Bij UNITiD zijn we altijd op zoek naar de meest snelle en efficiënte methodes; voor onze klanten, maar ook voor onszelf. Ons motto is dan ook: ‘Het moet sneller, vaker, maar wel goed’. Matthijs spreekt daarom liever over ‘fast and continuous innovation’ in plaats van ‘fast innovation’. Hoe dit zich in de praktijk laat zien vertelde hij aan de hand van drie methodes die we vaak toepassen: ‘Scope’, ‘Prototyping’ en ‘Nano-testing’. Ook vertelde hij over tools die we vroeger gebruikten, welke we nu gebruiken en welke ontwikkelingen er plaatsvinden. Zo had je vroeger weken de tijd en werkte je dikke rapporten uit, maar heb je tegenwoordig nog maar een paar dagen waarbij zelfs al gebruikers en klanten betrokken worden. ‘Waste’ wordt tegenwoordig zoveel mogelijk vermeden. Matthijs: ‘We leven in een tijd waarin dagen uren worden, of misschien wel minuten.’ Hij sloot de presentatie af met een agenda voor morgen, waarmee je in vier uur en vijf seconden een goed idee van de grond kunt krijgen:
08:00 – Sta op met een goed idee
09:00 – Maak het idee concreet en klein en deel het
10:00 – Teken en maak het prototype (met bijvoorbeeld POP)
11:00 – Zoek je doelgroep op (met bijvoorbeeld Ethnio)
12:00 – Test het (met bijvoorbeeld Usabilityhub)
12:00:05 – Doe het nog eens!
Jurriaan Bernson
Senior Productmanager NU.nl
‘Luister goed naar je gebruikers’
Jurriaan Bernson opende zijn presentatie met een inspirerende video over de veranderingen van het nieuws in vijftien jaar tijd. NU.nl bestaat dit jaar vijftien jaar en is daarom aardig ‘bejaard’ volgens Jurriaan. Desondanks is de nieuwswebsite nog altijd de grootste van Nederland. En dat heeft NU.nl te danken aan zijn innovatieve karakter. Sinds kort staat het nieuwe NU.nl online, waar UNITiD met veel plezier aan heeft meegewerkt. Jurriaan noemt de nieuwswebsite ook wel ‘de huiskamer van Nederland’. Om te innoveren moet je volgens hem heel voorzichtig te werk gaan: ‘Elke centimeter die je verandert kan veel ophef opleveren bij gebruikers.’ Jurriaan benadrukte dat je daarom goed moet luisteren naar gebruikers als je wilt innoveren. Gebruikerstesten hebben daarom een grote rol gespeeld bij het ontwerpen van het nieuwe NU.nl. Jurriaan: ‘Voor het doorvoeren van vernieuwingen staat de gebruiker altijd centraal bij ons.’
Geslaagde ochtend
Het was een heel inspirerende ochtend waarin innovatie vanuit allerlei verschillende invalshoeken werd belicht. Na afloop hebben we samen met de gasten en sprekers nog even nagepraat over alle nieuwe inzichten die waren opgedaan. We kijken nu al uit naar de tweede editie van Fast Innovation Breakfast. Tot over een halfjaar!