Het Amsterdamse designmerk Pols Potten ontwerpt, importeert en verkoopt eigenzinnige meubels en interieuraccessoires. Wat in 1986 begon met een handeltje in Zuid-Europees aardewerk, is inmiddels uitgegroeid tot een merk dat wereldwijd wordt verkocht bij toonaangevende designwinkels. De producten worden met grote zorgvuldigheid geselecteerd en regelmatig ontworpen in samenwerking met designers van buitenaf.
In Amsterdam zit de Pols Potten flagshipstore, maar ook bij winkels als de Bijenkorf kom je de producten tegen, zoals porseleinen vazen en vogelbeeldjes. Bij Pols Potten vonden ze het hoog tijd voor een online etalage voor hun producten. Iets waar wij maar al te graag bij wilden helpen!
Het proces
Toen Pols Potten ons vroeg een online etalage te ontwikkelen, zijn we allereerst begonnen met een middag veldonderzoek. We namen een kijkje in de Pols Potten flagshipstore die is gevestigd in een voormalig Amsterdams pakhuis. Hier hebben we een globaal beeld kunnen krijgen van de stijl en sfeer die Pols Potten wil overbrengen.
Op basis van deze inzichten was het tijd voor de volgende stap: het opzetten van een scope sessie. Tijdens deze sessie hebben we aan de hand van praktijkvoorbeelden de prioriteiten en focus kunnen bepalen. Vanwege de korte doorlooptijd van het project, hebben we het wireframing-gedeelte beperkt gehouden door veel op papier te schetsen en direct de vertaling naar een visueel design te maken. Om details, zoals fixed menus en sidebars te visualiseren, gebruikten we de transitiemogelijkheden van Keynote.
Speels en overzichtelijk
Voor Pols Potten is het belangrijk dat de focus vooral op de fysieke winkel in Amsterdam blijft. Daarom kozen we voor een online productbeleving, in eerste instantie zonder webshop. Natuurlijk hebben we wel rekening gehouden met eventuele uitbreidingen, dus maakten we een ontwerp met zicht op de toekomst. Verder vroeg Pols Potten om een overzichtelijke website, met hier en daar wat speelse elementen. Dit zie je terug in blokken die linken naar andere pagina’s en de blokken die leuke quotes bevatten. Deze blokken kunnen tussen de normale content ingezet worden. Ook hebben we op de homepage elementen toegevoegd die af en toe subtiel bewegen om de aandacht te trekken. Op die manier kunnen bepaalde producten extra worden uitgelicht.
Geef beeld de ruimte
Tijdens het ontwerpproces kozen we voor een fullscreen-beleving omdat dit een bijdrage levert aan de beleving van het merk. Waar mogelijk kozen we voor fixed navigatie, zodat de navigatiemogelijkheden continu in beeld zijn. Zo kan de gebruiker sneller door de gehele website navigeren. Dit komt mooi uit op de website van Pols Potten omdat de pagina’s redelijk lang kunnen worden. De stijl van de website hebben we minimalistisch en plat gehouden. We wilden met ons ontwerp namelijk niet de aandacht van de producten wegtrekken.
Om de sfeer en beleving van de producten zo levendig mogelijk te maken is er veel fotografie aanwezig. Om de tekstuele invulling flexibel te maken kozen we voor contentblokken. Deze zijn op verschillende pagina’s toe te voegen, waardoor een detailpagina van een product niet alleen uit productinformatie hoeft te bestaan, maar bijvoorbeeld ook uit informatie over de designer en verkooppunten van het product.