De snelste route
naar een passende
vakantie
Briefing
Om de conversie en ook de gebruiksvriendelijkheid van haar site te verhogen wil D-reizen de online interactie met haar klant verbeteren. In deze fase wil D-reizen zich in de online interactie met de klant vooral richten op zoeken, vinden en boeken. UNITiD is gevraagd qua interactie en design dit concept uit te werken. Tevens is er aan ons gevraagd templates te ontwerpen die op alle D-reizen winkels kunnen worden toegepast.
Gericht zoeken vanuit thematische
inspiratie, naadloos over laten gaan in boeken
Define
Optimaliseren zoekresultaten
Voor het uitwerken van het concept is er veel onderzoek gedaan naar bestaande reiswebsites. Elk element is daarbij grondig besproken. Hoe kunnen mensen een reis zoeken en wat is de beste manier? Hoe kunnen we gebruikers inspireren en laten exploreren? Wat is de gemakkelijkste manier om een reis te boeken en alle stappen daarbij te doorlopen? Hoe kun je de gebruiker optimaal resultaat bieden van alle zoekresultaten?
Opdelen in aparte winkels
Omdat bezoekers vaak al een idee hebben wat voor vakantie ze zoeken is D-Reizen opgedeeld in verschillende categorieën. Elke categorie heeft een eigen winkel in de vorm van een subwebsite. Op deze manier kunnen bezoekers gerichter kunnen zoeken en boeken.
Design
In drie stappen naar boeken
D-reizen wil zijn kennis en informatie binnen al deze winkels op een zo overzichtelijk mogelijke manier aanbieden. Daarom kregen de drie belangrijkste stappen; zoeken, filteren en informeren, elk een template dat goed werkt binnen alle winkels. D-reizen kan deze naar eigen inzicht en expertise voorzien van de juiste content.
Zoeken binnen de winkel
Omdat de site zoveel content biedt is het belangrijk om de gebruiker op de juiste manier door de funnel heen te leiden en de juiste informatie op het juiste moment aan te bieden. De eerste stap: Zoeken binnen de winkel.
Nog sneller de juiste datum selecteren
Naast een verfijnde manier van zoeken is ook het originele kalendertje, zoals we deze vaak zien in de reisbranche vernieuwd. Afhankelijk van het type accommodatie kan met een klik meerdere dagen geselecteerd worden. Zo kan er bij een stedentrip gekozenworden voor drie dagen, terwijl een zon- vliegvakantie 8 dagen selecteert. Bovendien is er een slimme functionaliteit toegevoegd, die vakantie periode’s inzichtelijk maakt.
Filteren
De reeks trips die je na deze zoekopdracht voorgeschoteld krijgt wil je natuurlijk filteren. Dit is stap 2. De gebruiker kan filteren op bijvoorbeeld waardering, aantal sterren of prijs. Met de toggle kan worden gekozen voor de lijstweergave, kaartweergave of fotoweergave.
Meer informatie
De derde stap is meer informatie inwinnen over een vakantiebestemming. Om snel tussen de stappen te kunnen switchen zonder dat de gebruiker zijn pad kwijtraakt hebben we een systeem ontworpen met panels waarbij alle content op dezelfde pagina blijft.
Exploreren en inspireren
Naast navigeren met de zoekbalk kan de gebruiker ook exploreren en inspiratie opdoen door middel van aansprekende fotografie. Tegelijkertijd wil D-reizen de juiste hoeveelheid informatie weergeven waar nodig. Vooral op de detailview was het belangrijk veel informatie te kunnen plaatsen waarmee de gebruiker direct in de stemming gebracht zou worden; al voor vertrek de sfeer kunnen proeven van de vakantie bestemming. Op deze manier krijgt de gebruiker een helder beeld van wat hij kan verwachten van een bepaalde reis, hotel of vlucht.
Het resultaat
Sneller een gewenste vakantie boeken
Conversie en gebruiksvriendelijkheid zijn niet zomaar te verhogen en verbeteren. Door nauw samen te werken met D-reizen hebben we de bezoekers van D-reizen.nl geholpen een vakantie gerichter en sneller te kunnen zoeken, vinden en boeken. Met slimme interacties en mooie ontwerpoplossingen hebben we haar online interactie met de klant verbeterd. De nieuwe D-reizen.nl is gelanceerd: Bekijk het resultaat