Op het moment van schrijven is de Consumer Electronics Show, de grootste consumenten elektronica beurs van de wereld, nog niet helemaal afgelopen maar de belangrijkste shows, evenementen, keynotes en aankondigingen hebben al plaatsgevonden. In deze blogpost geven we een samenvatting van de week.
De CES begint traditiegetrouw met veel grote persconferenties op de maandag van de eerste volle werkweek in Januari. Dit jaar werd er echter op de zondag al een persconferentie gehouden door chipfabrikant NVIDIA. Oorspronkelijk bekend van grafische chips voor games en videoprofessionals, tegenwoordig maakt NVIDIA volop chips voor mobiele apparaten die voornamelijk gebruikt worden in Android toestellen. De nieuw aangekondigde TEGRA K1 chip is 3x zo snel als een Playstation 3 met maar 5% van het stroomgebruik. Een ongelofelijke hoeveelheid grafische maar ook logische rekenkracht die binnenkort in je broekzak (en nieuwe Audi modellen) te vinden is. Verwacht betere games, snellere applicaties en dat allemaal met een langere batterijduur.
Televisies
Elk jaar is er een trend te vinden op de beurs, in 1981 waren het camcorders en CD spelers, 1996 was het jaar van de DVD en in 2007 waren er duizenden verschillende soorten mp3 spelers te vinden. In 2014 waren er 2 duidelijke trends te vinden op CES 2014, te beginnen met UHD of 4K televisies. Bijna elke grote televisie fabrikant kwam dit jaar met aankondigingen van 4K televisies, de één nog groter dan de ander met prijzen tussen de 1000 dollar voor een instap model en 69 duizend dollar voor de topklasse. 4K televisies zijn televisie schermen met een resolutie van +/- 4000 horizontale pixels. Dit is dus ruim 2x zoveel als de huidige HD standaard van 1920 (2K) horizontale pixels.
Hoewel een hogere resolutie een groter kijkplezier zal geven is er op dit moment een probleem met 4K content. De fabrikanten kunnen de schermen leveren maar het blijkt lastig te zijn om de consument ook van 4K content te voorzien. Er zijn al wel films die op deze resolutie geschoten worden maar deze passen niet op een Blu-Ray schijfje, de oplossing lijkt te liggen door deze content naar de consument te gaan streamen. Zo is YouTube al bezig om 4K content in grotere mate aan te gaan bieden en willen ook de grote videostreaming diensten als Netflix en Hulu hier het komend jaar aan mee gaan doen. Ook dit zal niet zonder slag of stoot gaan aangezien er een nogal snelle internetverbinding nodig zal zijn om zonder stotteren een 4K film te kunnen kijken. Via allemaal technologische compressie trucjes proberen de fabrikanten dit probleem op te lossen. Met tijd zullen we weten of dit gaat lukken.
WebOS is dood, lang leve WebOS! Het veelbelovende maar gedoemde mobiele besturingssysteem van Palm is via HP nu bij LG terecht gekomen. LG heeft dit omgebouwd tot een smart-tv besturingssysteem. Geen ingekocht, onduidelijk 13 in een dozijn smart-tv OS maar een doordacht, goed ontworpen open platform. LG maakte indruk met de werking en visuele stijl van het nieuwe WebOS.
Naast een hogere resolutie was ook het gebogen scherm dit jaar een hot-topic op CES. Zowel Samsung als LG presenteerde gebogen televisieschermen, aangekondigd met veel fanfare en buzzwords als: ‘immersive’, ‘innovative’ en slagzinnen als: ‘will pull you inside the action’ lijkt het voornamelijk een hype product te zijn. Samsung had zelfs Hollywood regisseur Michael Bay uitgenodigd om het product even aan te prijzen, een falende teleprompter zorgde er echter voor dat de regisseur snel weer het podium verliet. LG liet trouwens ook nog even een 77” OLED tv zien die plat begint maar met 1 druk op de knop zichzelf naar binnen kan buigen.
Een speciale vermelding gaat naar Sony die in een krachtige presentatie van de CEO Kazuo Hirai een spannend nieuwe product voor de zomer van dit jaar aankondigde: een ultra-short-throw 4K projector. Een soort mediameubel die op de muur waar deze tegenaan staat een 147” scherm kan projecteren. Onderdeel van de ‘Lifespace UX’ productserie waar onder andere ook twee kleine plafond projectoren in zitten die een soort dakraam kunnen projecteren. Kijk hier de hightlights van de presentatie van ‘Lifespace UX’.
Smartwatches en Wearables
2014 lijkt dan toch echt het jaar van de ‘wearables’ te worden, wearables is een product categorie die de technologie omschrijft die we op ons lichaam dragen, denk daarbij aan brillen, polsbanden, horloges, clip-ons en in de toekomst misschien nog wel veel meer.
Google Glass springt natuurlijk meteen te binnen als we denken aan ‘smartglasses’ maar Google is niet de enige die met deze product categorie bezig is. Samsung heeft ook al verklapt een slimme bril op de markt te willen brengen en op CES waren er nog meer fabrikanten die hun versies probeerden te verkopen. Zie bijvoorbeeld de Lumus DK40 die een proof of concept is voor een nieuwe optische technologie die erg geschikt is binnen het gebruik van smartglasses, ook Epson had een Google Glass concurrent op de CES vloer met de BT-200 bril, deze gericht op de professionele markt.
CES deed dit jaar denken aan de tijd dat er een ontelbaar aantal mp3 spelers te vinden waren, dit jaar waren het echter smartwatches die met bosjes uit de lucht vielen; met exemplaren als de: ZTE BlueWatch, de E-Fun NextONE, de Kisai Rorschach, een hele lijn van Burg Smartwatches, de ConnectedDevice’ COGITO en COGITO POP, de Intel Smart Watch en nog vele anderen. De meeste van deze smartwatches draaien op Android of een zwaar aangepaste versie hiervan en doen weinig meer dan het weergeven van bepaalde notificaties van je telefoon via een Bluetooth 4.0 verbinding. Echte innovatie in bijvoorbeeld scherm-technologieën of batterijduur lijkt dan ook nog niet echt plaats te hebben gevonden. De oorspronkelijke smartwatch fabrikant en kickstarter wonderkind Pebble heeft ook zijn nieuwe model laten zien: de Pebble Steel, een serieuze hardware update ten opzichte van de originele versie en is te verkrijgen in zowel zilver als zwart staal met een stalen of leren band. Tevens ligt het in de verwachting dat Apple later dit jaar met zijn eigen iWatch de smartwatch markt zal betreden, FastCo heeft trouwens een interessant artikel waarin ze verklaren dat iOS 7 zo ontworpen is dat het uitermate geschikt is om te schalen naar andere scherm formaten.
Een vergelijkbare product categorie waren de armbanden; meestal met als basis functionaliteit een ‘activity tracker’ krijgen ze tegenwoordig steeds meer spannende functionaliteiten. Waar Nike in februari 2012 bijna de enige speler was binnen dit marktsegment zijn er, los van de Fitbit Flex, Force en Jawbone Up nu vele anderen bij gekomen. De meest opvallende waren onder andere de LG Lifeband Touch, een activity tracker die naast een standaard pedometer ook het beklimmen van trappen en andere bewegingen bijhoudt. De armband heeft verder een OLED touchscreen die notifcaties kan laten zien en via Bluetooth 4.0 de muziek op je telefoon kan bedienen en verscheidene fitness apps kan aanspreken. Sony pakte het iets anders aan en kondigde de ‘Core’ activity tracker chip aan. Een piepklein apparaatje die je niet alleen in een armband kan stoppen, los bij je kan dragen maar uiteindelijk ook verwerkt zal worden in de smartphones van Sony. Samen met een ‘lifelogging’ app – een soort dagboek – kan de gebruiker precies bijhouden wat hij welke dag heeft gedaan. Deze informatie wordt vervolgens aangevuld met andere data zoals het weer van die dag of de film die je toen gekeken hebt. De opvallendste aankondiging in deze categorie was misschien nog wel de Razor Nabu. Oorspronkelijk bekend van muizen, toetsenborden en koptelefoons voor hardcore gamers heeft fabrikant Razor nu een armband ontwikkeld die een paar verassingen heeft: naast de standaard functionaliteiten als een pedometer en accelerometer heeft de armband twee schermpjes, één aan de buitenkant van je arm en één aan de binnenkant. Zo worden er op de buitenkant iconen weergeven van notificaties maar wordt informatie als afzender of berichtonderwerp alleen aan de binnenkant weergegeven en blijft dit dus altijd privé voor de drager van de band. Ook kunnen de armbanden met elkaar communiceren, wanneer 2 dragers elkaar ontmoeten kan op deze manier informatie worden uitgewisseld. Denk aan elkaars Facebook profiel of favoriete hobbies, ook heeft Razor een open API voor de band gepresenteerd. Hiermee kunnen onafhankelijke ontwikkelaars dus toepassingen bouwen voor de armband. Al met al een interessante propositie van randapparatuur fabrikant Razor.
Trouwens, als we het toch over wearables, lifelogging, self tracking en The Quantified Self hebben, mogen de Intel Smart Earbuds ook wel even genoemd worden, een koptelefoon die via de oren je hartslag kan meten en via een mobiele app informatie weergeeft. Ook interessant: een ‘slimme’ tandenborstel van Kolibree die bijhoudt hoe lang, goed en precies jij je tanden poetst. Ook hier is via een bijbehorende mobiele applicatie allemaal interessante informatie uit te lezen over jouw tandenpoetsgedrag.
Overige noemenswaardigheden
Veel belovende virtual reality bril maker Oculus Rift heeft de 2e versie van hun bril gepresenteerd, genaamd Crystal Cove met een hogere resolutie en de belangrijke toevoeging van positional tracking. De 1e generatie kon het draaien (pan + tilt) van het hoofd al goed bijhouden maar als de gebruiker opzij of naar voren leunde kon de bril dit niet goed meten. Dit zorgde al snel voor een misselijkheid bij langdurig gebruik, zogenoemde ‘simulation-sickness’. Het tracken van de positie van het hoofd en dit doorsturen naar de simulatie moet dit probleem aanzienlijk verminderen.
Zelfrijdende auto’s waren ook een hot-topic. Audi liet een auto met een start-stop systeem zien die ingelogd was in het stoplichten netwerk van Las Vegas en dus vlak voordat het stoplicht op groen ging de auto startte. Ook lieten ze een auto zien die zelf een noodstop kan maken. BWM was de echte showsteler door een zelf driftende auto te laten zien.
De toekomst van games werd ook nog even zichtbaar toen Sony hun ‘Playstation Now’ systeem demonstreerde. Ontstaan vanuit het gekochte Gaikai biedt Playstation Now het streamen van games aan, vergelijkbaar met hoe de SGUI van Ziggo werkt. Zo heeft de gebruiker alleen nog maar een scherm nodig en gebeuren alle berekeningen dus in de Cloud. Controller commando’s worden naar de server gestuurd en het beeld wordt weer naar het scherm van de gebruiker gestreamed. Een demo op de Bravia tv serie van Sony maakt indruk en gaf met een zeer korte delay tussen commando en actie een veel belovend gevoel voor de toekomst.
Interessant, spannend, gevaarlijk of toch positief? Veel gemengde gevoelens over ‘Sponsored Data’ van AT&T. De grote Amerikaanse telefoonprovider heeft aangekondigd dat bedrijven nu de data die verbruikt wordt door bepaalde apps kunnen gaan betalen voor de gebruiker. Zo kan Google bijvoorbeeld zorgen dat de consument niet meer voor YouTube data hoeft te betalen en hoewel dit positief klinkt, lijken de lange termijn gevolgen ook negatieve effecten te kunnen hebben.
Het bekende eye-tracking bedrijf Tobii heeft een nieuw product aangekondigd genaamd EyeX. Bedoeld voor gamers, EyeX kan ervoor zorgen dat in-game personages het weten wanneer de gamer deze aankijkt en kan op die manier dus een gehele nieuwe manier van interactie verschaffen.
En als afsluiter van deze blogpost hebben we hier nog even een plaatje van LG’s reïncarnatie van Clippy: de Bean Bird:
Geplaatst om: 23:34 op 9 January 2014 :
9 January 2014 op 23:34:
Heerlijk! Ben weer helemaal up to date! Thanks