Elk project brengt je nieuwe inzichten; dingen die goed gingen en die je kunt onthouden voor een volgende keer, maar ook dingen die minder goed gingen en die je de volgende keer anders aan moet pakken.
In het boek ‘Design is a job’ deelt Mike Monteiro, mede-oprichter van Mule Design, alle inzichten die hij in de afgelopen 10 jaar heeft opgedaan op een luchtige en ‘to the point’ manier. Een must-read voor iedereen die ontwerpt, of beter gezegd, een must-read voor iedereen die met ontwerpers te maken heeft. Ik besef me dat het boek al even uit is, maar mijn enthousiasme en de aanname dat nog niet iedereen het heeft gelezen weerhoudt me er niet van er nu alsnog iets over te schrijven.
Wat je kunt verwachten
Het boek telt slechts 122 pagina’s, zodat, zoals Mike Monteiro zelf zegt, je weer snel verder kunt met ontwerpen. In 10 hoofdstukken loop je langs alle aspecten van het ontwerpproces, zoals het binnenhalen van klanten, het samenwerken met verschillende disciplines en het omgaan met feedback. Het boek laat je nadenken over situaties die je zelf hebt meegemaakt, hoe je hiermee om moet gaan, of hoe je ze in de toekomst kunt vermijden. Het geeft je extra zekerheid over dingen die je al wist; ‘Ja, dit is precies hoe het werkt en zo doe ik het ook!’. Het geeft je advies en vertrouwen in het omgaan met situaties die je nog niet eerder hebt meegemaakt en allerlei andere handige tips voor jou als ontwerper.
Laat ik een paar onderwerpen uitlichten die mij aan het denken hebben gezet.
“Blog about things you want to work on”
Sinds mijn afstuderen bij Amsterdam Airport Schiphol ben ik verliefd op de locatie, zijnde één grote ontwerp speeltuin. De mogelijkheden zijn eindeloos, continue ontwikkeling en innovatie zijn noodzakelijk om de ‘most preferred airport’ te blijven en op elk moment van de dag sta je midden tussen je doelgroep. Er zijn weinig onderwerpen waar ik met zoveel enthousiasme over kan praten, dus waarom er niet wat meer over schrijven, wie weet levert het ons nog wat op ook! To be continued…
“It’s your job as a designer, and a communication professional, to find the right language to communicate with your client.”
Als ontwerper vergeet je soms dat een klant niet ook een ontwerper is, wanneer hij bijvoorbeeld een term, die je toch duidelijk al eerder genoemd had, verkeerd gebruikt. Mike Monteiro trekt een mooie vergelijking met wanneer je als patiënt bij de dokter komt; niet in medische termen kunnen praten maakt je nog geen slechte patiënt. Kijk dus niet raar op van verkeerd gebruikte termen en hou in gedachte dat het ook jouw taak als ontwerper is om dingen duidelijk over te brengen zodat er geen verwarringen ontstaan in de communicatie met de klant.
“When you pay for something with your own money, you value it more than when you get it for free.”
Sommige mensen zien de toegevoegde waarde van ontwerpers (nog) niet. ‘Zoveel tijd kost dat toch niet?’, ‘Dat kan toch wel sneller?’ Dus zeg niet ‘Ok, ik doe het wel even’, alsof het inderdaad niks is. Je werk is een waardevol goed, handel daar ook naar en geef het niet zomaar weg; je inzet en het resultaat zullen minder gewaardeerd worden.
“Small jobs contain the same kinds of problems as big jobs, minus the budget and the time to deal with them adequately.”
En dat is zo! Kleine projecten worden onderschat. Er moet sneller een eindresultaat neergezet worden, wat betekent dat er sneller knopen moeten worden doorgehakt, minder variaties uitgewerkt kunnen worden, minder aanpassingsrondes gedaan kunnen worden, etc. Desalniettemin verwacht de klant dezelfde hoge kwaliteit, en terecht. Bedenk van te voren dus goed of een ogenschijnlijk klein project niet toch een langere doorlooptijd kan gaan hebben, maak duidelijke afspraken en zorg dat beide partijen weten wat ze van elkaar kunnen verwachten.
“A good client will trust your process as long as they have transparency into it, can see results, and you’re willing to bend a little here and there. Without breaking.”
Er wordt soms gevraagd of bijvoorbeeld het onderzoek vooraf echt nodig is. Maar je proces, met bijbehorende resultaten, is de reden dat mensen van je gehoord hebben. Laat je daar niet te makkelijk vanaf brengen, maar zorg dat de klant zoveel mogelijk betrokken is en weet wat de voordelen en uitkomsten gaan zijn van bepaalde onderdelen in het proces, evenals wat voor consequenties bepaalde beslissingen kunnen hebben.
“The longer clients are taking to get you feedback, the more likely that they’re not just pointing out issues, but working out solutions.”
Het is goed van te voren af te spreken in welke vorm je feedback wilt ontvangen, wanneer de deadline van een feedbackronde is en wat de consequenties zijn van wanneer deze deadline niet gehaald wordt. Stel bijvoorbeeld feedback guidelines op per presentatie; hier focussen we op en hier hoef je nog even niet naar te kijken. Maak duidelijk dat vragen, onduidelijkheden en gedachtegangen hetgeen is wat je nodig hebt. Over een passendere oplossing kunnen wij dan weer nadenken.
“If I am meeting with a client’s team for the first time I can usually tell if they have a designer at the table. They’re the one staring me down with a smirk on their face.”
Waarom gaan ontwerpers zo vaak met elkaar de strijd aan? Mike Monteiro geeft het voorbeeld van buschauffeurs; zij zwaaien of toeteren altijd vriendelijk naar elkaar en rijden elk hun eigen traject. Samen zorgen ze dat alle passagiers op tijd op de plek van bestemming komen. Voor ontwerpers onderling; zorg dat iedereen duidelijke taken heeft, probeer niet elkaars werk te doen en werk zo samen richting hetzelfde doel.
“If you can’t get your work past another designer sitting right next to you, someone you trade jokes with every day, you’re not going to get it past a demanding client.”
Je kent ze wel, die wijsneuzen die het altijd beter weten. Maar de stelling is waar! Het is een teken dat je moet werken aan hoe je dingen kunt overbrengen; je hebt het niet voor niks op deze manier opgelost. Dus wees blij als iemand het niet met je eens is en leer zo je eigen gedachtegang onder woorden te brengen en keuzes te beargumenteren, gewoon door het te doen.
“There’s a balance between defending your work and remaining open to better ideas that takes a long time to develop.”
Deze stelling is net zo ‘waar’ als de vorige. Zorg dat je kunt overbrengen waarom je iets hebt gedaan, maar zou het kunnen dat je toch iets over het hoofd hebt gezien? Als je ergens veel tijd in hebt gestoken wil je soms niet horen dat het ook nog anders, en misschien beter, kan. Toch is het belangrijk open te blijven staan voor suggesties van anderen, samen kun je tot nog betere ontwerpen komen dan alleen!
Dit is slechts een hele kleine greep uit de vele onderwerpen die in dit boek aan bod komen. Sta je al te springen om het boek te lezen? Ik raad het van harte aan, want zoals een ‘feel good movie’ je herkenbare situaties voorschotelt en met een glimlach achter laat, zo sla je ook dit boek met een glimlach dicht en geeft het je een extra goed gevoel over het vak van ontwerper. En in tegenstelling tot bij de ‘feel good movies’, met een berg aan non-cliché adviezen! En als niet-ontwerper, hoe je met die soms rare en onmogelijke mensen om moet gaan. Leuk, snel lezen!