Ziggo Interactieve Televisie op de shortlist voor de IBC2013 Innovation Awards

Zoals vrij prominent te zien is op de homepage van deze site, hebben we bijgedragen aan het realiseren van “BYOD Interactive Digital Cable TV”. We maakten het interface ontwerp en programmeerde samen met de voorhoede en webavance de front-end. Eigenlijk moet ik geen verleden tijd gebruiken, we zijn er nog steeds hard mee bezig. Met een efficient scrumteam van developers en ontwerpers, onder leiding van scrummaster Rolf.

De IBC staat voor “International Broadcasting Convention”. Het is een grote beurs die dit jaar in September weer in de RAI wordt georganiseerd. Op deze beurs wordt ook een innovatieprijs uitgereikt. Wij zijn genomineerd in de categorie “content delivery”. Wij zijn niet alleen wij, maar alle technische partners die aan dit project hebben meegewerkt. Ik zal proberen toe te lichten waarom dit zo innovatief is. Ik ga wat eenvoudige taal gebruiken, ik hoop dat de techneuten onder ons me vergeven:

CloudTV

Als je een website opent op je computer, deze site bijvoorbeeld, dan zorgt je webbrowser ervoor dat de tekst en afbeeldingen die aangeleverd worden in HTML er netjes uitzien en dat jij het goed kan lezen. De HTML wordt dus in iets leesbaars omgezet. CloudTV doet dit ook, maar doet het in de cloud. Een stap eerder dus, op de server. Er draait een webbrowser op de server waar onze HTML5 webapplicatie draait. Vervolgens wordt er van die website een soort videoopname gemaakt. Dit wordt op een slimme manier omgezet naar een MPEG stream. Als je als gebruiker op de rode knop van je afstandsbediening klikt, dan kijk je dus eigenlijk gewoon naar een TV kanaal waar je de webapplicatie ziet. Het CloudTV platform is ontwikkeld door ActiveVideo.

Voordelen

Deze techniek heeft een flink aantal voordelen. Ten eerste. De set-top box heeft eigenlijk niet zoveel meer te doen. De hele interface wordt immers op een server klaargezet. De kwaliteit en de mogelijkheden worden dus niet beperkt door de set-top box. Zo kan je met je oude Humax box een splinternieuwe digitale omgeving krijgen. Daarnaast is het voor Ziggo mogelijk om zeer regelmatige updates te doen van de interface zonder dat de gebruiker daar iets van merkt. Voorheen moest je als kijker de software van je set-top box upgraden. Iets wat je liever niet al te vaak wilt doen.

In de eerste maand na de lancering begin dit jaar hebben zich direct 60.000 Ziggo klanten zich aangemeld voor de nieuwe dienst. Deze 60.000 klanten waren goed voor 30% van al het Video On Demand verkeer.