Voor iedereen in Rotterdam die niet supersportief is, maar wel wil bewegen. Op beweegkrachtrotterdam.nl kan je een sport vinden die bij je past óf iemand vinden om samen mee te bewegen. Eind vorig jaar sloegen o.a. GGD Rotterdam-Rijnmond en ZorgImpuls de handen ineen om een platform te ontwikkelen. UNITiD werd geselecteerd om het ontwerp te maken. Synetic tekende voor development. Doel is om allochtonen en autochtonen, mannen en vrouwen, jong en oud, aan het bewegen te krijgen. Beweegkracht Rotterdam wil bereiken dat mensen met (een hoog risico op) leefstijlgebonden chronische aandoeningen in beweging komen èn blijven.
Start van het ontwerpproces Beweegkracht Rotterdam richt zich niet op topsporters, maar juist de mensen die niet zo één, twee, drie in beweging komen. Bijvoorbeeld oudere mensen. Of vrouwen van buitenlandse afkomst. Om juist deze mensen aan te spreken met de website hebben wij mogelijke gebruikers, maar ook professionals zoals leefstijlcoaches en fysiotherapeuten geïnterviewd. Hieronder wat typerende quotes;
Leefstijlcoach; “Wij hebben een opleiding, werk, je leert op eigen benen staan, je weet dat mayonaise niet gezond is, die kennis zit diep geworteld. Niet iedereen heeft dat. Waarom een biologische kip kopen als die veel duurder is?” Fysiotherapeut; “Veel mensen denken dat sportscholen alleen voor jonge dingetjes of gespierde gasten zijn” Leefstijlcoach; “Vrouwen van buitenlandse afkomst hebben vaak een gezin thuis, een huishouden, de prioriteit van hun ziekte is minder belangrijk, ze stellen zichzelf achterop.” Gebruiker; “Hier heb je zoveel verschillende culturen, juist die groep zijn de mensen die het willen maar zichzelf naar achter schuiven. Dan is het; “ik spreek de taal niet, dus ik kan niet mee doen” Gebruiker; “Met zwemmen belangrijk; wel of niet in burkini”
Ook al zijn dit maar een paar opmerkingen. Het is duidelijk dat;
- De website moet uitstralen dat bewegen plezierig is.
- Het moet ‘echt’ aanvoelen; voor gewone mensen en niet alleen voor sportieve mensen; dus met echte foto’s.
- Er behoefte is aan meer informatie dan locatie en tijd. Juist de samenstelling van de groep, het niveau en de kosten zijn erg belangrijk.
Beweegmaatjes Na deze interviews werd het ons al snel duidelijk dat deze groep mensen niet zomaar uit zichzelf gaat sporten. Sporten is volgens hen alleen leuk omdat je het samen met anderen doet. Al was het alleen al om het vol te houden. Een deel van het platform is daarom gericht op Beweegmaatjes. Beweegmaatjes die het leuk vinden om hun buurtbewoners een zetje in de goede richting te geven. Even helpen bij de inschrijving bij het zwembad bijvoorbeeld. Of een wekelijks Zumba-klasje organiseren voor de dames uit de buurt. Activiteiten Daarnaast is het belangrijk dat een sport bij je past en laagdrempelig is om te doen. Heel veel sportactiviteiten van Rotterdam zijn daarom in kaart gebracht. Je kunt binnen de website makkelijk zoeken op de activiteiten bij jou in de buurt en op de sport die jij leuk vindt. Ook kun je filteren op activiteiten die alleen voor vrouwen zijn bijvoorbeeld. Niet iedere allochtone vrouw voelt zich namelijk op haar gemak met een man in de groep. UNITiD was verantwoordelijk voor het interactie en visuele ontwerp, Synetic voor de techniek. Wij hopen dat veel mensen gaan bewegen en blijven bewegen. Zo voor de zomer wil iedereen toch een pondje kwijtraken? En nu, niet opgeven!