Dit stukje verscheen eerder in Dzone, vakblad voor designers. Dzone publiceert 6x per jaar over ontwerpen in de breedste zin van het woord. Mooi magazine! Meer over Dzone
Ontwerpen is een eenvoudig vak. Het gaat zelden om de dingen die je uitvoert, maar veel vaker om de dingen die je niet doet. De dingen die je schrapt. Het afgelopen jaar hebben we met UNITiD menig app voor de iPad ontworpen. En nu mag ik ook nog eens iPad-apps met je delen in Dzone. Terwijl anderen ze hebben ontworpen. Deze eerste keer: Zite. Dat is een iPad-app die je vertelt wat je wilt weten, voordat je zelf wist dat je het wilde weten. Bij het ontwerpen van Zite zijn vast veel goede ideeën geschrapt, want Zite werkt buitengewoon eenvoudig.
Overtreffende trap
Zite is de overtreffende trap van Google. Het is een aanbevelingen machine; geen doodgewone zoekmachine. Als je resultaten wilt, hoef je geen trefwoord in te typen. Het enige wat je moet doen, is: Zite starten. Een tapje op het petroleumgroene icoon en daar is de magie. Zite presenteert je een paar berichten. Je leest een eerste bericht en je denkt: hoe is het mogelijk? En dat denk je vervolgens steeds weer opnieuw. Hoe doen ze dat?
Het concept
Zite doet drie dingen goed. Ze – Zite is een vrouw geloof ik – brengt 24 uur per dag ruim 500.000 van de beste internetbronnen in kaart. Telkens als een bericht verschijnt, gaat bij Zite een lampje branden. Vervolgens kijkt Zite hoe vaak er online over dat bericht gepraat wordt. Hoe vaker, hoe groter de kans dat jij het krijgt te zien. Het tweede is, dat ze van ieder bericht een karakteristiek maakt om te zien hoe goed het bij je past. Het derde is, dat ze een profiel van jou maakt, zonder dat je daar uitgebreide vragenlijsten hoeft te beantwoorden. Als je toestemming geeft, kijkt ze wat je in sociale media als Twitter of Facebook hebt gedaan en herleidt daaruit je interesses. Maar je kunt ook anoniem van start gaan.
Steeds beter
Hoe vaker je Zite gebruikt, hoe beter Zite gaat werken. Dat is een afwijkende ontwerp-strategie! Vergelijk het bijvoorbeeld met een zaag. De meeste zagen worden botter als je veel zaagt. Zo niet Zite. Zite gaat je steeds beter snappen. Ze houdt bij welk soort berichten je leest. En als je een bericht achteraf goed of waardeloos vond, kun je dat ook laten weten, zodat je er meer of minder van te zien krijgt.
Schrappen is goed
Zite doet drie dingen heel erg goed en laat veel andere dingen achterwege. Die focus bij het ontwerpen en bouwen is de reden dat Zite zo ongelooflijk goed werkt. Je kunt veel dingen niet met Zite. Je kunt niet zoeken. Je kunt niet door een archief bladeren. Je kunt niet op berichten reageren. Je kunt niet zien wie over een artikel getwitterd heeft. En je kunt nog veel meer niet. Voor een aantal van die functies zijn op een slimme manier de bestaande diensten van anderen geïntegreerd (Read Later, bijvoorbeeld). Maar de meeste ideeën zijn gewoon geschrapt. Die lef om keuzes te maken, maakt Zite tot de beste aanbevelingenmachine die er is.
Dit stukje verscheen eerder in Dzone, vakblad voor designers. Dzone publiceert 6x per jaar over ontwerpen in de breedste zin van het woord. Mooi magazine! Meer over Dzone