Stel jouw eigen reclamefolder­pakket samen met dezefolderswel.nl

dezefolderswel.nl is een nieuwe dienst van PostNL die op het moment nog in de testfase zit. Een selecte groep huishoudens in Nederland is eenmalig benaderd om hier aan deel te nemen. Deze personen kunnen met dezefolderswel.nl zelf bepalen welke reclamefolders zij in hun brievenbus willen ontvangen. Men krijgt dus alleen de reclamefolders die men zelf uitkiest! Bovendien is het erg eenvoudig om het folderpakket te wijzigen, aan te geven dat je geen folders meer wilt ontvangen of tijdelijk de dienst stop te zetten, als je bijvoorbeeld op vakantie bent.

Eerste bezoek
De gebruiker logt, bij het eerste bezoek aan de website, in met een code die hij via de post heeft ontvangen. Daarna worden drie eenvoudige stappen doorlopen om een reclamefolderpakket samen te stellen. Bij een volgend bezoek kan er worden ingelogd met een e-mail adres en wachtwoord om het pakket eenvoudig te wijzigen of eventueel stop te zetten.

Ontwerpproces
Na een voorbereidend onderzoek over de haalbaarheid en wenselijkheid van het concept heeft PostNL UNITiD gevraagd om de website te ontwerpen. Als iemand geïnteresseerd is in de dienst, moet deze persoon natuurlijk niet afhaken doordat men de site niet begrijpt, het te lang duurt of te ingewikkeld is. Ons hele proces was erop gericht de gebruiker zo eenvoudig en zo snel mogelijk een passend folderpakket aan te laten vragen. Samen met PostNL hebben we alle doelen, taken en functionaliteiten benoemd. Vrijwel direct hierna hebben we tijdens een brainstorm een goede eerste flow gecreeërd. Hiermee (en met de andere uitkomsten van de brainstorm sessie) in ons achterhoofd hebben we onze eerste ideeën uitgetekend en hierover gediscussieerd met de klant en drie interactie ontwerpers.

Het beste idee hebben we uitgewerkt in wireframes. Met een eenvoudig prototype hebben we daarna het ontwerp getest met verschillende gebruikers. Na flink wat interviews en het tussentijds aanpassen van het ontwerp zijn we tot een definitief ontwerp gekomen. Het visuele ontwerp is gedaan door Acato. Zij hadden reeds ervaring met de spiksplinternieuwe huisstijl van PostNL.

De volledige website is nu alleen nog toegankelijk voor personen in de pilotgroep. Wij hopen natuurlijk op een goed resultaat van de testfase, zodat iedereen gebruik kan maken van deze nieuwe dienst!

Uiteraard maakten we bij het ontwerpproces gebruik van onze favoriete tools:

  • A5 scope cards
  • Onze enorme magnetische brainstorm muur
  • Fireworks voor wireframes, prototype en visueel ontwerp
  • RITE testing
  • InDesign voor documentatie
  • Basecamp voor communicatie