Deze zomer gaat de campagne SOS Noordzee van Greenpeace van start. Het gaat niet zo best met de visstanden in de Noordzee. Steeds meer soorten verdwijnen door overbevissing en vernietigende vismethoden. Met de campagne komt Greenpeace in actie om Bleker te overtuigen onze beschermde natuurgebieden op zee daadwerkelijk te gaan beschermen.
Al enige tijd zijn we met Greenpeace in gesprek over het toepassen van mobiele applicaties in hun communicatie. In Februari organiseerde UNITiD een brainstorm sessie met Elements Interactive. Hieruit zijn een aantal zeer leuke app concepten ontstaan. Een van de concepten paste heel erg goed bij de SOS Noordzee campagne. De afgelopen maanden hebben we het idee verder uitgewerkt middels wireframes, prototypes en illustraties. Elements Interactive heeft de code geschreven en keihard gewerkt om de app op tijd op te leveren. Sinds vorige week is de app te vinden in de AppStore.
De game is ontwikkeld voor iOS devices. De applicatie werkt dus op iPod, iPad en iPhone. Het idee is dat je gedurende zeven dagen de zeepaardjes in de Noordzee moet beschermen tegen allerlei gevaren. Je bevind je in een onderzeeër. Door het scherm van de iPhone of iPad alle kanten op te bewegen kan je rondkijken in de zee. Je kan de bodem zien en omhoog kijken tot je net boven het wateroppervlak bent. Je ziet zeedieren, waterplanten en natuurlijk zeepaardjes. Je zal merken dat er eens per dag je onderwaterwereld wordt bedreigd door allerlei gevaren. Gelukkig kan je de dreigingen op verschillende manieren oplossen. Zo kan je een mini quiz spelen, waarmee je direct een hoop opsteekt van de zee en de bescherming daarvan. Je kan de hulp van je vrienden inschakelen via sociale media (Facebook, Hyves, Twitter) of email. Op deze manier worden meer mensen zich bewust van de problemen. De derde optie is het aanschaffen van een object (79 cent) waarmee je Greenpeace direct steunt om hun acties uit te kunnen voeren.
Wil je naast het spelen van deze game nog meer doen voor de Noordzee, download dan ook de WNF VISwijzer.