Het occasionportaal Auto Trader heeft een aantal belangrijke wijzigingen ondergaan, die het zoeken naar de juiste auto voor gebruikers een stuk makkelijker moeten maken. De oude User Interface was duidelijk toe aan een verbetering. De hoofdnavigatie werkte niet lekker, de zoekbox op de homepage moest slimmer worden gemaakt, en op de resultaatpagina was de facetnavigatie toe aan een facelift.
In de hoofdnavigatie zijn de verschillende niveaus uit elkaar getrokken. Dat was nodig, want deze bestond uit drie lagen, die niet goed functioneerden ten opzichte van elkaar. Het hoofdniveau auto’s, klassiekers, motoren en bedrijfswagens is in het nieuwe ontwerp boven het leaderboard geplaatst. De gebruiker kiest immers voor bijvoorbeeld auto’s of klassiekers en zal niet zo gauw switchen daartussen. In het nieuwe ontwerp liggen de onderdelen home, kopen, verkopen, gids en nieuws op het eerste niveau. Bij mouseover verschijnen de submenu’s in een lijstje hieronder.
Ook de zoekbox op de homepage is aangepast. Tegenwoordig kan er naast merk en model (waar de aantallen die aangeboden worden nu achter staan), ook een keuze gemaakt worden voor prijs, bouwjaar, kilometerstand, postcode en afstand. Deze zijn allemaal in dropdownmenu’s gezet. Daarnaast kan boven de zoekbox geklikt worden op het icoon voor het zoeken naar auto’s, klassiekers, motoren of bedrijfswagens.
Een laatste, en voor de gebruiker niet onbelangrijke aanpassing, is gedaan aan linkerkolom op de resultaatpagina. Waar vroeger alleen opnieuw gezocht kon worden op prijs, bouwjaar en kilometerstand, zijn daar aan toegevoegd de postcode, afstand, trefwoord of snelcode. Daarnaast is de facetnavigatie verbeterd, waarmee het zoekresultaat kan worden verfijnd. Dit is gedaan door het tonen van meer verfijnopties, en de lijsten niet langer te maken dan vijf items. Daarnaast wordt ook hier achter alle items de aantallen getoond, zodat de gebruiker weet wat de omvang van het aanbod is per item in de lijst. Met de nieuwe linkerkolom kan de gebruiker blijven zoeken en verfijnen op de resultaatpagina, zonder naar een uitgebreid zoeken pagina te gaan.
Aan het herontwerp van de Auto Trader portal hebben we nauw samengewerkt met Resoluut, die zorgden voor het grafisch ontwerp, en met Mirabeau, die de site hebben gerealiseerd.
Reacties
Reageer