Prototyping en het effect van ‘net echt’

Kleimodel in ontwikkeling
Kleimodel in ontwikkeling (bron: BMW)

Je zou er bijna in willen gaan zitten, zo echt lijken ze: de volledig uit klei opgetrokken prototypes van auto’s, die in de automotive industrie worden gemaakt voordat modellen in productie worden genomen. De oeroude en kostbare ontwerpmethode staat nog steeds als een huis. Pas als de auto tot op een kwart millimeter nauwkeurig is gemodelleerd en afgewerkt met folies om de klei echt te doen lijken, als na vele iteraties helemaal duidelijk is hoe de auto eruit komt te zien, dan pas kunnen de executives hun goedkeuring geven en kan de productie beginnen, eerder niet. Er moet om de auto heen gelopen kunnen worden. Hij moet er echt uit zien, een 2D tekening kan niet op die manier worden beoordeeld. Het is interessant om een vergelijking met onze sector te maken.

Voor ons heeft het middel ‘prototyping‘ zich al lang en breed bewezen. Wij laten graag zien aan klanten hoe ons ontwerpidee werkt. En dat doen we op veel manieren: van een serie schetsen, tot wireframes, tot klikbare, (eventueel) vormgegeven, aan elkaar gelinkte pagina’s die in een browser bekeken kunnen worden. We maken zelfs prototypes voor de iPhone die op het toestel zelf bekeken en ‘beleefd’ kunnen worden. Toch zien we in ons werkgebied nog veel te vaak anders. Met alle mogelijke gevolgen van dien: processen waar geen einde aan komt, enorme overschrijdingen van budgetten en slechte ontwerpen.

Waar gaat het mis? Volgens Bill Buxton, auteur van Sketching User Experiences is bij de ontwikkeling van softwareproducten de oorzaak vaak gelegen in het feit dat de ontwerpfase wordt overgeslagen en meteen wordt begonnen met het bouwen van de applicatie. Hij zegt:

“It is just as inappropriate to have an engineer manage the design process as it is to have a designer who graduated from art college be responsible for the product’s engineering.
[…] The bulk of our industry is organized around two all-too common myths: 1. That we know what we want to at the start of a project, and 2. That we know enough to start building it.”

En daar wringt dus de schoen. Aan het begin van het proces is bijna nooit duidelijk wat er gemaakt gaat worden. Bij het ontwerpen van auto’s wordt al 2,5 ton uitgegeven aan het maken van één kleien model, en dat alleen maar aan de vorm van de auto. Dat zijn enorme bedragen, en toch is het niks vergeleken bij de kosten die gemaakt zouden worden als niet voor deze methode was gekozen. Waarin maakt het werken met prototypes dan precies het verschil?

Waarom prototypen?

De belangrijkste eigenschap van prototypes is dat ze ideeën concreet maken. Prototyping is een manier van communiceren. Het zorgt ervoor dat ontwerpers nadenken over de manier waarop het concept moet werken. Het geeft antwoord op vragen die ontstaan tijdens het ontwerpproces. Prototypes zijn goedkoop, snel te maken en aan te passen en naast het beantwoorden van vragen, genereren ze ook nieuwe ideeën. Toegepast in een iteratief proces, dat wil zeggen, in een zichzelf herhalend proces van ontwerpen, gebruiken en analyseren, groeit een ontwerp en wordt steeds duidelijker wat het moet doen, voordat het daadwerkelijk gebouwd wordt.

Prototyping is voor ons als ontwerpers onmisbaar om verder te geraken in een ontwerpproces. We geven elkaar feedback aan de hand van de prototypes die we maken. Het mooie van een interactief document boven statische wireframes is dat veel beter een beeld gekregen kan worden van de structuur en werking van wat we maken. Er kan door een klikbaar prototype heen worden gelopen (zoals om het kleien model van de auto heen kan worden gelopen). De interactie die plaatsvindt komt dicht in de buurt bij de ervaring van het uiteindelijke product. En dit kan worden getest, waardoor gemaakte keuzes kunnen worden bevestigd of herzien.

Het is uiteindelijk de klant die beslist. Hoe beter de werking en beleving van zijn product aan hem kan worden gedemonstreerd, hoe blijer hij uiteindelijk zal zijn. Vanwege de helderheid van de functionaliteit in het prototype weet hij wat zijn product zal gaan doen, wat er gebouwd gaat worden en hoeveel hem dat in grote lijnen gaat kosten.

Benieuwd wat voor prototypes wij maken? Een paar voorbeelden:

Skills online: Een e-learning portal voor het leren van vaardigheden voor opleidingen verpleegkunde op MBO- en HBO-niveau. Met het prototype (gemaakt in Adobe Fireworks) konden we een ingewikkeld navigatieprincipe demonstreren. Bekijk het prototype

Santander Nederland: Eén van de grootste verstrekkers van leningen in Nederland. We gebruikten dit prototype (in Adobe Fireworks gemaakt door Acato) om een gebruikerstest uit te voeren. Bekijk het prototype

Check uit: In samenwerking met Fabrique werkten we aan een jongerenportaal voor het Amsterdams Uitburo. Het prototype (Adobe Fireworks) geeft een goede indruk van de bewegende onderdelen en de interactiviteit. Bekijk het prototype

Gemeente Breda: Samen met Wortell hebben we aan verschillende serviceprocessen binnen de gemeente Breda gewerkt. De pagina’s binnen het prototype (gemaakt met Axure) zien er heel realistisch (net echt) uit. Bekijk het prototype

Binnenkort meer over prototyping. Dan zal Matthijs ingaan op de verschillende soorten software waarmee we onze prototypes maken.