Fair trade ansichtkaarten van Fairmail

FairMail website uitsnede

Fairmail is een bedrijf dat fair trade ansichtkaarten maakt. Kinderen uit India en Peru maken foto’s voor de kaarten en verdienen daarmee geld voor het volgen van een opleiding. UNITiD (interaction design), Resoluut (grafisch ontwerp) en Jerbys (techniek) hebben gewerkt aan het realiseren van de nieuwe website. Hierbij heeft UNITiD voor Fairmail in kaart gebracht wat goede mogelijkheden zijn voor de nieuwe website en vervolgens een structuur en interactie ontwerp opgeleverd.

Nieuwe Richting

Aan de hand van een brainstorm sessie is een nieuwe richting ingeslagen voor hoe de website van fairmail gebruikt kan worden. Tijdens de sessie werd er enerzijds vanuit verschillende doelgroepen naar het probleem gekeken, en anderzijds  vanuit de technische mogelijkheden. Er kwam naar voren dat de website dynamischer kan zijn, meer als een verkoopkanaal mag fungeren,  bezoekers meer moet betrekken in het kiezen van nieuw kaartmateriaal en de bezoeker meer binding met de fotografen moet krijgen. Vervolgens is er met deze wens een inventarislijst opgemaakt met welke onderdelen nodig zijn voor een goede webwinkel. Van hieruit is een structuur voor de website gemaakt en vervolgens het interactie ontwerp.

Ontwerp

In het ontwerp staan nu de kaarten, foto’s en fotografen centraal en hebben het bedrijfsprofiel, fotoreizen, nieuws en toegang voor retailers een eigen ingang op de website gekregen. Meer dyamiek wordt verkregen door onder andere het gebruik van een carousel dat steeds verschillende informatie en kaarten toont. Daarnaast is er wisselend een andere fotograaf in ‘the picture’ en worden steeds de nieuwste foto’s en kaarten getoond.

De website biedt bij elke kaart en foto gerelateerde informatie over overige kaarten en foto’s, fotografen. Het is leuker geworden om de collectie op Fairmail te gaan bekijken. Daarnaast kunnen bezoekers foto’s beoordelen en wordt ook inzichtelijk gemaakt hoeveel geld Fairmail heeft bijgedragen aan opleidingen van de fotografen. De nieuwe website richt zich nu meer op de kaarten, foto’s en fotografen en heeft nu een professionelere, dynamische uitstraling gekregen. Fairmail is in de eind ontwikkeling en je kunt het nu al bekijken.