Ook wij hebben inmiddels onze vingers mogen leggen op de Microsoft Surface. Rick en ik waren kort geleden op bezoek bij Wortell, Microsoft Gold Partner en in bezit van de Microsoft Surface. De touchscreen tafel van Microsoft die reageert op handgebaren en objecten en een wereld aan nieuwe mogelijke interacties biedt. Mogelijkheden waar wij als interactie ontwerpers natuurlijk heel enthousiast van worden.
Om een goed beeld te krijgen van wat allemaal kan met Microsoft Surface, kijk even naar deze lijst van Surface killer apps van dit moment, samengesteld door Fast Company. Eén van mijn persoonlijke favorieten is de schitterende DaVinci app van Razorfish, die natuurwettten toepast op de virtuele wereld. De Surface kan gebruikt worden in retail, financiële diensten, gezondheidszorg, onderwijs, de publieke sector en in de horeca. De toepassingen voor de Surface zijn zoals gezegd eindeloos. Niet in de lijst van killer apps, maar wel een goed voorbeeld van een Microsoft Surface is deze wijnbar applicatie:
Wat de Microsoft Surface uniek maakt
- Directe manipulatie: weg met die muis, gebruik je handen om informatie te bewerken.
- Multi-user: Surface is sociaal, meerdere mensen kunnen om de tafel staan en deze gezamenlijk gebruiken.
- Multi-touch: de Surface kan op tientallen aanrakingen tegelijk reageren.
- Objectherkenning: door tags te gebruiken kan de tafel een specifiek object zoals bijvoorbeeld een visitekaartje, boek of telefoon herkennen.
Het interessante voor ons is natuurlijk om alle nieuwe ontwerpoplossingen uit te proberen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat een applicatie vanaf alle kanten gebruikt kan worden? Bijvoorbeeld door alle schermen draaibaar te maken, en iconen te ontwerpen die vanaf alle kanten herkenbaar zijn. En hoe ontwerp je feedback? Audio feedback zoveel mogelijk gebruiken, maar niet als dit verwarrend wordt bij meerdere gebruikers bezig zijn met een applicatie.. want bij welke interactie hoort de feedback?
Dienstverlening krijgt een nieuwe dimensie
De Microsoft Surface kan enorm veel toevoegen aan de ervaring van een klant in een winkel, hotel of museum, want deze kan precies dat bieden waar klanten nu om vragen: online diensten vertaald naar de echte wereld (zie ook onze vorige blogpost). Microsoft zelf verwijst naar de waarde van super realisme: het imiteren van interacties in de echte wereld en dit verrijken met digitale mogelijkheden. Zoals bijvoorbeeld in de wijnbar applicatie.
De Surface zal natuurlijk moeten passen in het totale plaatje van communicatie en dienstverlening – naast bijvoorbeeld print, online en mobiel. Maar gebruik van de Surface zal zeker bijdragen aan de klantervaring, cross sell en up sell van producten, vergelijken van product aanbiedingen, en het verminderen van de kosten van dienstverlening. Op de WPC Wodwide Partner Conference werd al gesproken over de impact van Microsoft Surface op de ROI. We zijn uiteraard erg nieuwsgierig naar de eerste cijfers als die beschikbaar komen. En hopen natuurlijk in de toekomst met een mooie Surface toepassing een plaats te veroveren tussen de nieuwste killer applicaties!