In de kelders van Cleveland Clinic, een groot ziekenhuis in Ohio, rijden 81 electrische voertuigen die bij elkaar elke dag 1750 kilometer afleggen. De voertuigen worden bestuurd en gemonitord door een 50 tal (touch screen) beeldschermen en tientallen pocket PC’s.
Frog AGV Systems ontwerp en ontwikkelt AGV systems. AGV staat voor Automated Guide Vehicles of in het Nederlands: Automatisch Geleide Voertuigen. Deze voertuigen rijden probleemloos rond in bijvoorbeeld fabrieken, magazijnen en havens, supersnel, zonder te botsen en volautomatisch. In 2007 kreeg Frog de opdracht om een transportsysteem te ontwikkelen voor een groot ziekenhuis in de VS. Een zeer complexe omgeving. Een grote uitdaging vormde de bediening van het systeem. Waar eerder engineers en slimme software de voertuigen naar de juiste plek stuurde, daar zal nu het ziekenhuispersoneel verantwoordelijk voor zijn. Dit personeel reed voorheen linnengoed, maaltijden, medicijnen en afval met karretjes door de kelder. Nu gaan ze een systeem dat deze taak overneemt bedienen middels touchscreens en Pocket PC’s. Dat vroeg om een goed doordacht interactieontwerp.
Ontwerp
Het ontwerp bestond uit twee onderdelen. Een interface voor een 15′ touchscreen en een interface voor een Pocket-PC. Met het 15′ touchscreen konden de voertuigen vanuit verschillende depots naar alle uithoeken van het ziekenhuis verstuurd konden worden. De Pocket-PC informeerde de operators van bepaalde gebouwen dat voertuigen onderweg waren, wat deze vervoerden en in welke kamer de vracht uiteindelijk afgeleverd moest worden.
90% van alle zendingen is eenvoudig. Afval gaat altijd naar de afvalverwerking, linnen naar de wasserij, borden en bestek terug naar de keuken. De acties die hiervoor uitgevoerd moeten worden zijn minimaal. Operators zien nauwelijk meer knoppen of mogelijkheden dan op dat moment nodig is. De interface biedt echter ook uitgebreide functionaliteiten voor Supervisors. Een uitgebalanceerd ontwerp dat voor diverse rollen geoptimaliseerd is.
Ontwerp proces
Van elke rol van het bedienend personeel werden personas gemaakt. Door middel van scenarios werd de toekomstige situatie in beeld gebracht. De scenarios werden verder uitgewerkt in Flow Diagrams. De user interface werd in een groot aantal page elements en wireframes gedefinieerd. Van de wireframes werd een prototype gemaakt die in een gebruikers test op locatie met de verschillende gebruikers is getest.