Het grootste voordeel van userfly is dat het een goedkope en eenvoudige manier is om inzicht te krijgen in wat website-bezoekers zoal doen. Het vergt echter wel wat tijd om alle opnamen te bekijken en interpreteren.
Het grootste nadeel vind ik dat je alleen ziet wat een bezoeker doet, maar je mist daarbij de achterliggende gedachten, de mogelijkheid om vragen te stellen (en doorvragen) en de non-verbale communicatie.
Ik vraag me ook af hoe het zit met privacy; je zou kunnen meekijken hoe iemand zijn credit-cardgegevens aan het invullen is, bijvoorbeeld. Als je iets wilt testen dat niet ‘openbaar’ is (zoals een demo of bijvoorbeeld een intranet) heb je dat probleem in ieder geval niet. Hierin zit volgens mij ook de meeste toegevoegde waarde van userfly. Bijvoorbeeld door de userfly code toe te voegen aan een ‘live’ demo/prototype en je doelgroep (via e-mail, twitter, forumpost, etc.) te vragen een simpele, eenduidige taak uit te voeren. Als ze daarnaast ook nog wat feedback terugsturen kun je, door dit te combineren met de opnamen, al een aardig beeld krijgen. Je zou zelfs de feedbackmogelijkheid (en additionele vragen) al kunnen inbouwen in het prototype zelf.
Een gratis account geeft je de mogelijkheid om per maand 10 opnamen te bekijken, voor meer zul je moeten gaan betalen en dan kun je ook terecht bij concurrent clixpy.com