Contextmapping bij de TU Delft

Het ID-StudioLab van de Faculteit Industrieel ontwerpen in Delft organiseerde op woensdag 13 mei het symposium ‘designing for, with, and from user experiences’ met als onderwerp contextmapping. Wij, Inge en Shen, gingen eens even een ochtendje terug de collegebanken in. Sprekers van de ochtend waren Liz Sanders van MakeTools, Jacob Buur van de Universiteit van Zuid Denemarken, Froukje Sleeswijk Visser van ID-Studiolab, en 10 afgestudeerden in een pecha kucha presentatie.

Contextmapping

Contextmapping met gebruikers

Contextmapping is een methodiek voor het uitvoeren van contextueel onderzoek met gebruikers, waarin kennis wordt verworven over de gebruikerscontext van producten.
Zowel gebruikers als stakeholders nemen actief deel aan het ontwerpproces, zodat het ontwerp en gebruik van een product goed bij elkaar aansluiten. Behalve bij productontwerp is deze methodiek natuurlijk ook erg interessant bij het uitvoeren van service design trajecten. Uitgangspunten bij contextmapping zijn onder andere dat gebruikers de experts van de belevingen zijn, en dat context van productgebruik zo divers is dat een map nodig is.

Liz Sanders illustreerde dit door te vertellen over haar ervaringen bij architectenbureau NBBJ bij het ontwerpen van een ziekenhuiscampus voor veteranen. Sanders benoemde de overgang van ontwerpen voor o.a. communicatie, ruimte, interieur en informatie naar het ontwerpen van o.a. ervaringen, emotie, interactie en transformatie. Ook onderscheidt zij vormen van ontwerpvisualisaties voor verkopen en vertellen aan de klant (3D, fly-throughs), en visualisaties voor maken met als doel stappen nemen in het ontwerpproces (persona’s, experience models). Enkele voorbeelden van co-creatie methodes:

Visioning workshop

Scoping binnen een project van klant en gebruikers door woorden en beelden op een collage-achtige wijze in een grote cirkel te plakken. Ideeën binnen de bullseye zijn het belangrijkste.

Experience timelines

Experience timeline

Een chronologische visualisatie van gebeurtenissen. Bijvoorbeeld zusters die de ervaring van een patiënt gedurende een bepaald tijdsverloop in beeld brengen.

2D participatory modeling

2D modeling

Voormalig patiënten bedenken de layout van de patiëntenkamer door gebruik van geschaalde 2D modellen. Met visualisaties van emoties en uitgebreide toolkits voorzien van klittenband.

3D participatory modeling

3D modeling

Hypothetische scenario’s uitspelen of maken van geschaalde 3D ontwerpen. Zo liet men verpleegsters de inrichting van een patiëntenkamer bedenken met poppenmeubels en meer abstracte onderdelen. Verpleegsters richten de kamers binnen 8 minuten in en vertelden hun verhaal aan de hand van de poppen in de kamers.

Lessons learned die Liz Sanders noemde zijn onder andere het belang van een cultuur waarbij ontwerpers open staan voor de inbreng van gebruikers en klant, en een bijpassende mindset. Nodig het ontwerpteam uit bij de co-creatie sessies, en geef ze het liefst een rol zoals aantekeningen maken of video opnemen. Betrek ze ook bij de voorbereiding. Het communiceren van resultaten als ontwerpers niet aanwezig zijn kan door een samenvatting te geven op een manier met impact, bijvoorbeeld video, en alleen met resultaten die op dat moment relevant zijn voor het team.

Na Liz Sanders vertelde Jacob Buur van het SPIRE research centre over ethnografische provocatie, een van de 7 onderzoeksgebieden van SPIRE. Jacob vertelde over de veldstudies die werden uitgevoerd bij het herontwerp van de ‘wastewater treatment plants’. Grootste obstakel bij het herontwerp was het verschil in inzicht hoe het werk verricht moest worden en hoe nieuwe oplossingen binnen bestaande werkculturen kon worden ingepast. Controleurs wilden liever buiten rondlopen dan de controle applicaties binnen in een controlekamer te bedienen.

Froukje Sleeswijk Visser heeft als eerste PhD. in contextmapping kort haar doctoral werk uitgelegd, waarbij in haar thesis 7 best practices worden benoemd. Tenslotte kwamen in de pecha kucha presentaties nog veel interessante voorbeelden van contextmapping voorbij. 10 oud-studenten vertelden over hun afstudeerproject en huidige professie in relatie met contextmapping.

Meer

Wil je meer lezen over context mapping, dan kan dat bij het ID-StudioLab.

Zie ook de doctoraal thesis van Froukje Sleeswijk Visser: ‘Bringing the everyday life of people into design
Aanvullend een impressie van De Waag van het TU symposium met een aantal handige do’s en don’ts bij contextmapping.