Dyneema ‘the world’s strongest fiber’ is een product van DSM, één van de grootste chemie- en biotechnologieconcerns ter wereld. DSM heeft met Dyneema een sterk product en veel kennis in handen. Voor verbeterde communicatie en optimale kennisdeling vroeg DSM een herontwerp van de Dyneema website en een nieuwe portal speciaal voor licentiehouders. B2B marketingbureau Milestone Marketing schakelde UNITiD in om het interactie ontwerp voor beide websites te realiseren. Southparc was verantwoordelijk voor het visuele concept en Resoluut werkte dit verder uit in het visuele ontwerp van beide websites.
Analyse
Voor on site interviews met eindgebruikers was geen tijd binnen dit project. Wat we wel konden doen is het in kaart brengen van de wensen en behoeften van DSM Dyneema. Daarom hebben we wat ‘huiswerk’ toegestuurd. We vroegen naar hun mening over vergelijkbare websites, waarbij ook sprake is van ‘ingredient marketing’. Zoals bijvoorbeeld Intel, en Kevlar handschoenen. Hierdoor kregen we alvast een goed beeld over wensen voor navigatie en presentatie.
Hoe werkt een cardsort sessie?
Om binnen beperkte tijd de grote hoeveelheid content en functionaliteit in de website een goede plaats te geven, hebben we een cardsort sessie gedaan met DSM Dyneema. Hierdoor konden we snel een goede sitemap creëren als startpunt voor het ontwerp.
Stap 1: Consensus over de inhoud
De inhoud van de projectdocumentatie en de huidige website hebben we vertaald naar steekwoorden op kaarten. Deze flinke stapel kaarten namen we eerst door, samen met DSM Dyneema. Eén voor één neemt iemand een kaart, en beschrijft wat volgens hem of haar bedoeld wordt met het steekwoord. Bijvoorbeeld: CONTACT, wordt dit een pagina met contactgegevens, of een contactformulier? Komt er een algemeen emailadres, of verschillende per afdeling een aparte? Misschien moeten klanten contact op kunnen nemen met een representant in hun regio?
Stap 2: Groeperen van kaarten
Nadat overeenstemming is bereikt over de onderdelen die in de website aanwezig moeten zijn, en wat deze betekenen, kunnen de kaarten in groepjes gesorteerd worden in een menustructuur. Aan het einde van de cardsort sessie hadden we een duidelijk beeld gekregen van de inhoud en structuur van zowel de eindgebruiker websites als de licentiehouders community. Resultaten werden door deelnemers in de sessie toegelicht en we legden ze vast op foto zodat we ze konden vertalen naar een sitemap.
Ontwerp
Dankzij de inbreng van DSM Dyneema konden we nu een sitemap en homepage ontwerp maken, waar iedereen zich betrokken bij voelde.
Sitemap
De sitemap is een visualisatie van de sitestructuur en daarmee een goed middel om te controleren of de inhoud juist en compleet is.
Homepage en navigatie
Tegelijkertijd met de sitemap werd de eerste versie van de homepage voor zowel Dyneema DSM eindgebruikers als voor de licentiehouder community ontworpen. In schetsstijl werd de eerste versie vastgelegd, zodat de feedback zou gaan over navigatie en layout en niet over de details van het ontwerp.
Met de feedback van DSM Dyneema konden we verder met het ontwerp van een finale versie van de sitemap en het ontwerp van de homepage en overige pagina’s.
Prototype
Om iedereen in het projectteam een goede indruk te geven van het ontwerp zijn beide websites vertaald naar een klikbaar prototype. Daarnaast is het ontwerp beschreven in een interactie document met specificaties voor de ontwikkelaars.
Resultaat
Met het visuele concept van Southparc vertaald vertaald door Resoluut, hier dan uiteindelijke resultaat: Gloves with Dyneema